Herättäjäjuhlien teema rohkaisee - Vaasan herättäjäjuhlien 2024 ohjelma on julkaistu

Vaasan herättäjäjuhlien 5. - 7.7. ohjelma on julkaistu tänään osoitteessa www.herattajajuhlat.fi ja siinä näkyy vahvasti juhlien teema ”Purjeisiini tuulta anna – Ge vind i seglen”.

vaasan herattajajuhlat 1.png

Herättäjäjuhlat 5. - 7.7.2024

Herättäjäjuhlat järjestetään Vaasassa 5.–7.7.2024. Järjestäjinä toimivat Vaasan seurakuntayhtymä ja Herättäjä-Yhdistys ry yhteistyössä Vaasan kaupungin kanssa.

Juhla-alueena palvelee Kasarmintori ydinkeskustassa, mutta suuri kirkollinen tapahtuma näkyy luonnollisesti koko kaupungin alueella. Kävijöitä odotetaan koko viikonlopun aikana yhteensä noin 20 000.

Vaasan herättäjäjuhlien ohjelma on julkaistu tänään osoitteessa www.herattajajuhlat.fi, ja siinä näkyy vahvasti juhlien teema ”Purjeisiini tuulta anna – Ge vind i seglen”. Sitaatti on Siionin virrestä 245.

- Varmasti monet juhlien puhujista puhuvat rohkaisusta ja eteenpäin menemisestä eri näkökulmista, toteaa Herättäjä-Yhdistyksen toiminnanjohtaja Kalle Hiltunen.

Juhlien ohjelmassa on myös tämän tematiikan ympärille rakentuva ”Vielä jaksan toivoa” -seminaari, joka järjestetään perjantaina 5. heinäkuuta kello 14 kansalaisopisto Alman juhlasalissa. Seminaarissa keskitytään myönteisiin muutoksiin sekä keskustellaan toivosta ja toivottomuuden syistä ja ratkaisuista eri näkökulmista. Alustajina ja panelisteina ovat Kirkon Ulkomaanavun toiminnanjohtaja Tomi Järvinen, YK-edustaja Elina Viitasaari ja Aalto-yliopiston työelämäprofessori Ritva Reinikka.

Päiväseurat lauantaina 6. heinäkuuta kello 13 tallennetaan ja radioidaan juhlia seuraavana viikonloppuna. Kalle Hiltunen pitää juhlapuheen, minkä lisäksi puhujina ovat ohjelmajohtaja (WHO, eläk.) Jukka Pukkila, kirjailija Sirpa Kähkönen ja Lapuan piispa Matti Salomäki.

Sunnuntain messu lähetetään suorana lähetyksenä Yle TV 1:ssä klo 10. Messussa saarnaa Herättäjä-Yhdistyksen puheenjohtaja, rovasti Tapani Rantala. Liturgina on kappalainen Petra Kero ja avustavana pappina kirkkoherra Teijo Peltola.

Runsas ohjelma osin kahdella kielellä

Vaasan juhlaohjelmassa halutaan kunnioittaa kaupungin monikielisyyttä. Suomen ohella myös ruotsin kieltä kuuluu puheissa ja virsissä sekä oheisohjelmassa.

Perjantaina 5. heinäkuuta klo 16 alkava kaksikielinen pyhiinvaellus ”Rauha välillämme – Freden mellan oss” päättyy Vaasan kirkossa vietettävään kaksikieliseen messuun. Lauantaina klo 12 Vaasan kirkossa veisataan ruotsinkielisiä Siionin virsiä otsikolla ”Hem över det vida hav”, ja juhlien suositut sateenkaariseurat pidetään kaksikielisinä samassa paikassa lauantaina klo 17.

Juhlilla on tänä vuonna muutamia äidinkieleltään ruotsinkielisiä puhujia, heidän joukossaan Porvoon hiippakunnan piispa Bo-Göran Åstrand, joka puhuu iltaseuroissa.

- Juhlien oheisohjelmassa vaasalaisuus todella näkyy. Pyhiinvaellus ja hiljaisuus sekä sosiaalisen ja kansainvälisen vastuun nostaminen ovat oleellinen osa paikallista hengellisyyttä molemmilla kielillä. Myös rikkaat ekumeeniset yhteydet näkyvät. Oheisohjelma toteutuu niin kirkoissa kuin ravintoloissa, kaduilla ja rannoilla – vaasalaiseen tapaan, toteaa Vaasan juhlien ohjelmatoimikunnan puheenjohtaja Tiina Keinänen.

Oheisohjelmassa on jälleen paljon laadukasta musiikkia. Yksi suurimmista elämyksistä on varmasti lauantai-iltana klo 20 kuultava Messias-oratorio, jonka solisteina laulavat sopraano Iida Antola, kontratenori Teppo Lampela, tenori Tuomas Miettola ja basso Jussi Merikanto. Oratoriossa on mukana Kamarikuoro Canticum Maris Tarja Viitasen valmentamana ja Vaasan kaupunginorkesteri kapellimestari Ruut Kiisken johdolla.

Ohjelma verkossa ja juhlaoppaassa

​​​

Edelliset herättäjäjuhlat järjestettiin Vaasassa 1964. Näin monen vuosikymmenen jälkeen sekä juhlat että herännäisyys yleensäkin on monelle vaasalaiselle vierasta. Kasarmintorille tai oheisohjelman pariin ovatkin kaikki tervetulleita tutustumaan.

- Toivotamme kaikki lämpimästi tervetulleiksi Vaasan herättäjäjuhlille. Tulkaa rohkeasti mukaan! Poiketkaa juhlakentälle nauttimaan kesäpäivästä ja yhdessäolosta. Osallistukaa oheisohjelman konsertteihin ja lastenohjelmaan. Olitpa ensikertalainen tai herättäjäjuhlien konkari, Vaasan juhlat tarjoavat jokaiselle jotain, rohkaisee juhlien pääsihteeri Alma Tuiskula.
Herättäjäjuhlien ohjelma on luettavissa verkossa osoitteessa www.herattajajuhlat.fi. Painettu juhlaopas ilmestyy huhtikuussa.

LYHYESTI

Herännäisyys on yksi Suomen evankelis-luterilaisen kirkon herätysliikkeistä. Siinä korostetaan ihmisen pienuutta Jumalan edessä ja tasavertaisuutta toisen ihmisen rinnalla. Armo kuuluu kaikille. Tunnusomaista herännäisyydelle ovat seurat, eli lyhyistä puheista ja säestyksettä veisattavista Siionin virsistä muotoutuvat hengelliset tilaisuudet. Liikkeen palvelujärjestönä toimii Herättäjä-Yhdistys, jonka päätoimipaikka on Lapualla. www.h-y.fi
Herättäjäjuhlat ovat toiseksi suurimmat hengelliset kesäjuhlat Suomessa. Ne järjestetään aina paljaan taivaan alla ja pääasiassa talkoovoimin. Juhlien ohjelmassa on seuroja, veisuita, konsertteja ja muita tapahtumia. www.herattajajuhlat.fi

Seuraavat herättäjäjuhlat on tarkoitus Vaasan jälkeen järjestää 2025 Salossa, 2026 Ylivieskassa ja 2027 Iisalmessa.

2024-03-20 12:39:12.0