Vetokannaksen kirkko

Vetokannaksen kirkon omistaa Vasa kyrkliga stiftelse ja Vaasan seurakuntayhtymä vuokraa tilat toimintaa varten. Kirkko joka vihittiin käyttöön helmikuussa 1961, on piirtänyt Gösta Bergman.

Vasa kyrkliga stiftelse sai vuonna 1952 tehtäväkseen hoitaa Vetokannaksen ompeluseuran rahastoa seurakuntakodin rakentamista varten omassa kaupunginosassa. Pastori John Forsbergin vaikutuksella projekti sai toisen suuntauksen 1950-luvun keskivaiheessa ja päätettiinkin rakentaa pienkirkko.

Kerättyjen varojen ja valtiotuen lisäksi rakennus rahoitettiin pankkilainalla. Vuokrarahat jotka säätiö sai seurakunnilta riitti ainoastaan korvaamaan käyttökustannukset. Korkojen ja lyhennyksien maksaminen vaati siis kovaa panosta ompeluseuran jäseniltä ja muilta kiinnostuneilta. Lainan maksamiseen meni kahdeksantoista vuotta.