Avioliittoon vihkiminen

"Niin pysyvät nämä kolme: usko, toivo, rakkaus. Mutta suurin niistä on rakkaus."
(1. Kor. 13:13)

Avioliitto on yhdessä elämistä, iloitsemista ja rakastamista. Se ei ole vain rakkautta ensi silmäyksellä, vaan koko elämän mittainen yhteinen polku. Avioliitto on yhdessä kasvamista - sekä aurinkoisina että pilvisempinäkin päivinä.

Avioliiton esteiden tutkinta, eli ns. kuulutukset

Avioliittoon aikovien tulee tehdä esteiden tutkinta verkossa. Tällä varmistetaan, ettei esteitä avioliitolle ole. Avioliiton solmimisen esteenä voi voimassa oleva avioliitto, liian läheinen sukulaisuus tai liian alhainen (18 vuotta) ikä. Esteiden tutkinta tapahtuu siinä seurakunnassa, jossa kihlakumppanit ovat tai toinen heistä on jäsenenä.

Avioliiton esteiden tutkinta on voimassa 4 kk ja ne tulee olla tehtynä vähintään 7 päivää ennen vihkimistä. Avioliittoaie voidaan lukea asianomaisten luvalla sovittuna pyhänä päiväjumalanpalveluksissa, jolloin seurakunta liittää kuulutetut esirukoukseensa.

Vihkiminen

Vihkimisen toimittaa joko vihittävien oman seurakunnan pappi tai muu pappi, jonka vihittävät pyytävät tehtävää hoitamaan.

Pari voidaan vihkiä joko kirkossa, kappeleissa, kotona tai muussa sopivaksi katsottavassa paikassa. Erityisesti suosituimpien kirkkojen - esim. Vaasan kirkon - osalta varaus kannattaa tehdä ajoissa mikäli haluaa varmistaa itselleen mieluisan vihkiajan. Vihkimisaikojen, pappien ja kirkkojen varauksista huolehtii kirkkoherranviraston henkilökunta. Tulevalle kesälle voi vielä varata vihkiaikoja. Ensi kesän (2024) vihkiaikoja voi varata 1.12.2023 alkaen klo 9.00 kirkkoherranvirastosta.

Vihkimistä edeltää yleensä papin kanssa tapaaminen, jossa asianosaiset käyvät toimitukseen liittyvät asiat yhdessä läpi. Vihkimisen musiikista sovitaan seurakunnan kanttorin kanssa.

Kirkollinen vihkiminen voi tapahtua myös aivan pienimuotoisesti. Vähimmillään vihittävien ja vihkijän lisäksi tarvitaan kaksi todistajaa.

Häämusiikin valinta

Kanttorit ovat kirkkomusiikin asiantuntijoita, jotka mielellään suunnittelevat vihkitilaisuuden musiikkia yhdessä hääparin kanssa. Vihkitoimituksen musiikin valinnassa otetaan huomioon juhlan jumalanpalvelusluonne. Kirkkotilaisuudessa on hyvä olla ainakin yksi virsi. Sopivia virsiä löytyy esimerkiksi virsikirjan osastoista avioliitto, koti, perhe, kiitos ja ylistys. Virsikirjan löydät täältäLinkki avautuu uudessa välilehdessä. Kirkkoherranvirastosta voi lainata häämusiikki-cd:n.

Raastuvankatu 13, 3. kerros
65100  Vaasa

Avoinna arkisin klo 9-15.
poikkeavat ajat:
25.-27.3. avoinna klo 9-11 ja 12-15