Huutoniemen kirkko

Arkkitehti Aarno Ruusuvuoren suunnittelema Huutoniemen kirkko on esimerkki 1960-luvun kirkko-työkeskusajattelun ja betoniarkkitehtuurin muotokieltä.

Kirkko ja työkeskus ovat neliömäisen Kuninkaantielle viettävän pihan ympärillä. Ulkoarkkitehtuuria leimaavat suljetut, puhtaaksi valetut betoniseinät, sisäpihan monumentaalinen porras ja sisäpihalle avautuvat suuret ikkunat.

Kirkkosalin sisäseinät on verhoiltu ruskeanharmaalla leca-tiilellä, lattiat syvänpunaisilla tiililaatoilla. Alttaripöydän levy ja kastemalja ovat keltaiselle vivahtavaa sisilialaista marmoria, niiden jalustat ja saarnatuoli betonia, penkit hapolla käsiteltyä romanialaista tammea. Askeettiseen materiaalikoostumukseen antaa valoa vain korkealla sijaitseva ikkuna. Kerhohuoneet ovat pihaa kiertävässä kaksikerroksisessa osassa.

Vaasan kaupungin itäpuolella sijaitsevan Huutoniemen esikaupungin kirkon ja seurakuntasalin rakentaminen oli ajankohtaista 1940-luvun alusta lähtien. Kirkon suunnittelemisesta järjestettiin kutsukilpailu arkkitehtien Keijo Petäjä, Aarno Ruusuvuori ja Alexis Lindqvist kesken 1960. Kilpailun voitti Ruusuvuoren ehdotus, jota pidettiin kokonaisotteeltaan hallittuna ja luontoon hyvin sovitettuna. Rakennustyö aloitettiin 1962 ja kirkko vihittiin käyttöön keväällä 1964.

Huutoniemen kirkossa tehtiin arkkitehti Marja Kyyhkysen suunnittelema korjaus 2001.

Lähde 19.3.2018: http://www.rky.fi/read/asp/r_kohde_det.aspx?KOHDE_ID=2225Linkki avautuu uudessa välilehdessä