Palosaaren kirkko

Jugendtyylinen A.W. Stenfors suunnittelema Palosaaren kirkko on rakennettu vuonna 1910. Rakennus rakennettiin Gustaf Duvaldtin lahjarahaston testamenttivaroilla ja kutsuttiin nimellä rukoushuone Betania. Turun tuomiokapituli antoi 1914 jakamattomalle kaupinkiseurakunnalle Vaasassa oikeuden viettää ehtoollista rukoushuoneessa, ja tämän jälkeen rukoushuonetta alettiin yleisesti kutsua Palosaaren kirkoksi.

Kirkko on korjattu moneen otteeseen. Kirkon 60-vuotisjuhlia varten 1970 sisätilat maalattiin 1970-luvun värimaailman mukaisilla voimakkailla violetilla ja ruskealla värillä. Myös sisäkatto uusittiin, jolloin vanha paneelikatto peitettiin lastulevyillä.

1980-luvun lopulla rakennustyöt alkoivat uudelleen, palauttaakseen kirkon alkuperäiset vanhat koristekuviot ja väritys. Alttari- ja lehterikaiteet sekä saarnatuoli tehtiin uudelleen. Vanhat lattialankut otettiin esiin, samoin paneelikatto.

Kirkon julkisivut korjattiin vuonna 2001 ja sai lohenpunaisen rappauksen.

Alttaritaulu ja lasimaalaukset

Alttaritaulu ”Kristus Betaniassa” on Alexandra Frosterius-Såltin maalaama vuonna 1912. Frosterius-Såltin asui silloin Vaasassa ja hän tarjoutui maalaamaan taulun ilman korvausta, kunhan seurakunta kustantaisi materiaalit. Koska Palosaaren kirkkoa kutsuttiin aluksi Betaniaksi, sopi tilaajien ja taiteilijan mielestä sinne aihe ”Kristus Betaniassa”. Aihetta ei taiteilijan tiedetä muualla käyttäneen.

Punainen, sininen ja vihreä esiintyvät puhtaina ja vaaleina väreinä alttaritaulussa. Väri on sivelty ohuelti ja kangas on paikoin näkyvissä. Jeesus on käymässä Marian ja Martan luona ja tunnelma on herkkä. Kirkon arkkitehti Stenfors suunnitteli uudelle alttaritaululle uusgoottilaiset vaaleat tammikehykset.

Kirkkosalin lasimaalaukset ovat taiteilija Lennart Segerstråhlen käsialaa. Ne sijaitsevat lehterien alla, kuusi kummallakin pitkällä sivulla. Lasimaalaukset valmistuivat vuonna 1929. Alttarista katsottuna vasemmalla ovat vanhatestamentilliset aiheet sekä Jeesuksen syntymä ja kaste. Vastakkaisella seinällä on kuvattuna Jeesuksen elämää ja oppeja. Kukin aihe muodostuu pääkuvasta ja matalasta alaikkunasta, jossa yläosan teema muuntuu ornamentaaliseksi sommitelmaksi.

Ylhäällä kuorissa alttarin sivuilla on lisäksi kaksi kuuden ikkunan aihekokonaisuutta. Nämä valmistuivat vuonna 1938. Alttarin vasemmalla puolella on Getsemane-aihe ja oikealla Jeesuksen kuolema, hautaan laskeminen ja ylösnousemus.

Segerstråle käytti lasimaalauksissaan paljon yksityiskohtia, mutta myöhemmin hän pelkisti sekä värejä että viivoja. Tämän kehityksen huomaa myös Palosaaren kirkossa: kuorin lasimaalaukset ovat kymmenisen vuotta myöhempiä ja niiden tyyli on hioutuneempaa. Ne toteutuivat kirkon arkkitehdin Stenforsin ansiosta. Hän halusi saattaa sisutustyön kirkossa loppuun ja tilasi taiteilijalta työt, ja lahjoitti ne seurakunnalle.

Palosaaren historia liittyy läheisesti merenkulkuun ja merimiehiin. Siitä muistuttaa kirkon kirkkosalissa sen pohjoisseinällä oleva purjelaiva Tritonin pienoismalli. Vaasan ja Palosaaren laivan muiston sitoo sen miehistö. Tritonin miehistöstä katosi vuonna 1898 Tyyne valtameren vesillä neljätoista vaasalaista merimiestä, joista kahdeksan oli Palosaarelta.

Urut

Ensimmäiset urut hankittiin vuonna 1913 ja ne palvelivat palosaarelaisia 40 vuotta kunnes toiset urut hankittiin vuonna 1953. Nykyiset, kolmannet urut on hankittu vuonna 2003. Ne on rakentanut espoolainen urkurakentamo Virtanen. Urut on erikoiset 1800-luvuhn ranskalaistaiteilijan Cavaillé-Collin valmistamien esikuvien mukaan tehdyt. Ne soveltuvat hyvin vanhemman kirkkomusiikin esittämiseen, mutta soivat kauniisti myös häissä ja hautajaisissa.

Fregatti Tritonin pienoismalli

Palosaaren historia liittyy läheisesti merenkulkuun ja merimiehiin. Siitä muistuttaa Palosaaren kirkon fregatti Tritonin pienoismalli (aikaisemmin Bay of Naples). Vuonna 1898 katosi jäljettömiin laivan miehistöön kuuluneet neljätoista nuorta miestä palatessaan maista laivaan. Laiva oli silloin Nouméan redillä ankkuroituna Uudessa Kaledoniassa. Kadonneista miehistä kaksitoista oli kotoisin Palosaarelta ja Vaasan lähiympäristöstä. Vuonna 1914 fregatti Triton haaksirikkoutui kovassa myrskyssä La Platan edustalla. Koko miehistö pelastautui. Laivan kapteeni oli Viktor Napoleon Ceder. Omistajat olivat J.E. Moe, L. Ceder ja V.N. Ceder Vaasasta. Laivamallin on tehnyt Gunnar A. Hammarström ja se hankittiin vuonna 1973 Palosaaren kirkkoon.

Informatiivinen äänite kirkkolaivoista