Diakonian juhlavuosi 2022

1.9.2022 tuli kuluneeksi 150 vuotta siitä, kun Suomessa vihittiin virkaan ensimmäinen diakonissa, Matilda Hoffman. Tämän kunniaksi vietimme diakonian juhlavuotta.

Juhlavuonna keskiössä olivat erityisesti diakonian vihkimysvirka, ammatillinen diakoniatyö sekä kaikki diakonian toimijat. Jokainen kristitty voi omalla paikallaan toteuttaa diakoniaa arjen lähimmäisyytenä. Seurakuntien diakoniatyö on vahva osallisuuden mahdollistaja ja vapaaehtoistoiminnan organisoija. Diakoninen kirkko innostaa ja varustaa seurakuntia ja niiden jäseniä toteuttamaan lähimmäisenrakkautta ja edistämään ihmisarvoista elämää.

Juhlavuoden tapahtumat

• D-day eli diakonian viran päivä 1.9. diakoniatyöntekijät näkyvät torilla
  • Pop up -Juhlakahvila avoinna torstaina 1.9. Suvilahden torilla ja perjantaina 2.9. Palosaaren torilla klo 13 - 15. Juhlakahvit tarjolla myös Nummen Olkkarissa maanantaista keskiviikkoon klo 12 - 15 Ristinummella.
  • Juhlamessu ja brunssi lähimmäisen sunnuntaina 11.9.  klo 10 Vaasan kirkossa.

Juhlalaulu

Pekka Simojoelta on tilattu juhlavuoden teemalaulu. Laulu on valmistunut ja se on nimeltään Käsien teologiaa. Linkki juhlalauluun lisätään myöhemmin.

Juhlavuoden villasukat

Diakonissa Seija Puusaari laati ohjeen Diakonian juhlavuoden villasukkiin. Mallissa on käytetty pohjana Kirkon diakonian logoa, jossa neljä kättä muodostavat ristin. Värinä on vihreä, toivon ja kasvun väri. Vihreä on liturgisissa väreissä myös elämän ja arjen väri. Diakonia lähtee liikkelle alttarilta ihmisten arkeen. Tätä kuvastaa käsien ympärille sijoitettu "paanukatto".

Juhlavuoden villasukat ovat erinomainen yhteisen tekemisen muoto ja lahjaidea. Sukkia voi antaa läheisilleen tai antaa ne lahjoitettavaksi diakonian kautta jollekin lämpöä tarvitsevalle.

Juhlavuoden villasukkien ohje löytyy tästä linkistä (pdf-tiedosto)

Juhlavuosi mediassa

Diakoniaa 150 vuotta valtakunnallisesti - 120 vuotta Vaasassa

• 1865 Köyhäin- ja vaivainhoito siirtyi kirkolta kunnallishallinnolle.
  • 1872 Suomen kirkon ensimmäinen diakonissa Mathilda Hoffman vihittiin Viipurin Pietarin-Paavalin kirkossa.
  • 1902 Vaasan seurakuntien ensimmäinen diakonissa Fanny Lindström aloitti työnsä. Diakoniatyö keskittyi Palosaaren työläisyhdyskuntaan.
  • 1923 Köyhäinhoitolaki velvoitti kuntia järjestämään köyhäinhoidon.
  • 1968 Diakoninen kansainvälisen toiminnan piiri alkoi käsitellä pakolaiskysymyksiä.
  • 1972 Kansanterveyslaki siirsi kotisairaanhoidon diakonissoilta kuntien tehtäväksi. Diakonian tehtävässä alkoi korostua ihmisten henkisen ja aineellisen hyvinvoinnin parantaminen.
  • 1975 Palveleva puhelin aloittaa.
  • 1993- Velkaneuvontaa diakoniatyön asiakkaille.
  • 1996 Ruokapankki perustettiin.
  • 2000- Maahanmuuttajien ja palvelutaloissa asuvien vanhusten kohtaaminen korostui 2000-luvun alusta
  • 2020 Verkkokohtaaminen ja puhelinauttaminen diakonien työn osaksi
  • pandemian seurauksena.
  • 2022 EU:n ruoka-apu uudistuu.