Ylintä päätösvaltaa käyttää yhteinen kirkkovaltuusto

Seurakuntayhtymässä ylintä päätösvaltaa käyttää seurakuntavaaleilla seurakuntien jäsenistä valittu yhteinen kirkkovaltuusto.

Vaasan seurakuntayhtymässä yhteiseen kirkkovaltuustoon kuuluu 51 kirkollisilla vaaleilla valittua edustajaa. Edustajiksi ovat kelpoisia kristillisestä vakaumuksesta tunnetut seurakunnan konfirmoidut jäsenet, jotka ovat täyttäneet 18 vuotta viimeistään ensimmäisenä vaalipäivänä.

Jäseneksi ei kuitenkaan voida valita seurakuntayhtymän tai siihen kuuluvan seurakunnan viranhaltijaa tai työsopimussuhteessa olevaa päätoimista työntekijää. Valtuutettujen toimikausi kestää neljä vuotta eli aina seuraaviin seurakuntavaaleihin saakka. Seurakuntavaalit pidettiin syksyllä 2022.

Kirkkovaltuuston päätösvaltaan kuuluvat mm. kirkon ja seurakunnan omaisuudesta päättäminen, seurakunnalle tarpeellisten rakennusten rakentaminen, hautausmaan perustaminen ja laajentaminen, maksujen määrääminen hautapaikoista, seurakuntien virkojen perustaminen ja lakkauttaminen, talousarvion vahvistaminen, seurakunnan omaisuuden, hallinnon ja hoidon valvonta sekä kaikki määräenemmistöä tai alistusta vaativat päätökset.

Kirkkovaltuuston kokoukset ovat avoimia. Yleisö on tervetullut seuraamaan kokouksia, jotka pidetään Vaasassa osoitteessa Koulukatu 28, iso seurakuntasali. Tervetuloa!

Nykyinen kirkkovaltuusto on valittu vuosiksi 2023-2026.

Yhteisen kirkkovaltuuston jäsenet (linkki)