Rippijuhlat

Rippikoulu on tutkimusmatka elämään. Sen aikana tutustutaan kristinuskon sisältöön, seurakuntaan ja sen toimintaan sekä pohditaan, mitä kristillinen usko ja seurakunta voi merkitä nuoren ihmisen elämässä.

Valtaosa vaasalaisnuorista (noin 96 %) osallistuu rippikouluun.

Rippikoulu päättyy konfirmaatioon.  Konfirmaatio-sana tulee latinan kielestä ja tarkoittaa vahvistamista. Konfirmaatiossa nuoresta tulee täysivaltainen seurakunnan jäsen.

Konfirmoitavat tunnustavat uskonsa yhdessä seurakunnan kanssa, ilmaisevat tahtonsa osoittaa tämän uskon elämässään ja heidät siunataan. Seurakuntamme konfirmaatiossa siunaamiseen osallistuvat myös nuorten kummit. Konfirmaatio jatkuu kehoitussanoilla nuorille, vanhemmille ja kummeille päättyen rippikoululaisten lauluun, jonka jälkeen siirrytään ehtoollisen viettoon.

Konfirmaatiomessun jälkeen nuoret saavat rippikoulutodistuksensa.

Ystävät ja sukulaiset kokoontuvat usein rippijuhlaan. Pyydettäessä rippikoulun opettajat ja isoset voivat vierailla kodeissa.

Konfirmaatio antaa nuorelle oikeuden kummin tehtäviin ja osallistua itsenäisesti ehtoolliselle sekä olla täysi-ikäisenä ehdokkaana seurakuntavaaleissa. Rippikoulun käyminen antaa mahdollisuuden myös kirkkohäihin.

seurakuntapastori

Huutoniemen - Ristinummen alue, rippikoulutyö, kesäteologien esihenkilö