Nuoret pitävät toisiaan kädestä ja iloitsevat rippileirillä.

Ystäviä, elämyksiä, kokemuksia

Haluamme toivottaa sinut tervetulleeksi rippikouluun, jossa luot elämänmittaisia muistoja. Tästä löydät perustiedot Vaasan suomalaisen seurakunnan järjestämistä rippikouluista sekä ilmoittautumisesta. Vaihtoehtoja ja mahdollisuuksia on runsaasti! Kaikki rippikoulut kestävät noin puoli vuotta, eli yhteisiä kokoontumisia on noin 10 ennen varsinaista leiri- tai kaupunkijaksoa. Seurakuntajakso on tärkeä osa rippikoulua. Se sisältää mm. tutustumista omaan rippikouluryhmään ja opettajiin, osallistumista seurakunnan toimintaan, oppitunteja sekä vanhempainillan ja infotilaisuuden rippikoulun yksityiskohdista. Kaukorippikouluihin kuuluu myös viikonloppuleiri tai 2–4 rippikoulupäivää kaupungissa. Kaikki seurakunnan rippikoulut ovat savuttomia.

Vuoden 2024 rippikouluihin ilmoittautuminen

Ilmoittautuminen päättynyt 15.10. Tarvittaessa ota yhteyttä rippikoulutyöntekijöihin Mikko Matkoski ja Monica Metsäranta

Voit ilmoittautua rippikouluun mikäli täytät 15 vuotta vuoden 2024 loppuun mennessä. Rippikouluun voit tulla, vaikka et kuuluisi kirkkoon. Jos kirkkoon kuulumaton osallistuu konfirmaatioon, on hänen liityttävä kirkkoon. 12–17-vuotias voi huoltajiensa suostumuksella liittyä kirkkoon, vaikka vanhemmat eivät kirkkoon kuuluisikaan.

Vuoden 2024 rippikouluihin ilmoittautuminen  on 18.9. - 14.10.2023 verkkosivujen kautta. Lista vuoden 2024 rippikouluista on löydettävissä Rippikoulut 2024 -alasivulta. Pääset sinne myös tästä. Seurakunnan työntekijät kiertävät viikoilla 37 - 40 suomenkielisillä yläkouluilla kertomassa rippikouluun ilmoittautumisesta sekä erilaisista rippikouluvaihtoehdoista.

Vaasan suomalaisen seurakunnan järjestämistä rippikouluista voit lukea rippikouluesitteestä, joka on postitettu kotiin kaikille -09 syntyneille seurakunnan jäsenille. Voit lukea esitteen sähköisesti myös tästä.

Muualle rippikouluun?

Rippikoulun voi käydä myös jonkun kirkollisen tai muun järjestön leirillä tai toisessa seurakunnassa. Jokaiseen rippikouluun kuuluu seurakuntajakso omassa seurakunnassa. Jos olet löytänyt mieleisesi rippikoulun muualta kuin Vaasan suomalaisesta seurakunnasta, ilmoittaudu mukaan seurakuntajaksolle tästä 15.10. mennessä. Näin varmistat, että saat kutsun seurakuntajaksoon Vaasassa. Tästä jaksosta saat todistuksen vietäväksi varsinaisen rippikoulusi opettajille.

Ilmoittautuminen rippikouluun

Rippikouluun ilmoittaudutaan syys-lokakuun aikana. Ilmoittautumislomakkeessa kysytään vähintään viisi rippikouluvaihtoehtoa, joten kannattaa miettiä ne valmiiksi. Lomakkeessa kysytään myös sähköpostiosoite, johon lähetetään tietoa rippikoulusta sekä myöhemmin linkki rippikoulumaksuun. Kaikki ilmoittautumiset käsitellään ilmoittautumisen sulkeutumisen jälkeen, joten nopeus ei ratkaisen rippikoulupaikkoja. Mikäli et jostain syystä pysty ilmoittautumaan netissä, voit ottaa yhteyttä rippikoulutyöntekijöihin, joiden yhteystiedot löydät tältä sivulta.

Kaverin kanssa rippikouluun

Yksi rippikoulun hauskimpia asioita on uusien kavereiden saaminen. Jos kuitenkin ehdottomasti haluat tutun kaverin kanssa samaan rippikouluun, toimi seuraavasti: Sovi kaverin kanssa, mihin rippikouluihin haette ja kuka täyttää ensimmäisenä ilmoittautumislomakkeen netissä. Ryhmävaihtoehtoja täytyy olla vähintään viisi. Ensimmäisenä ilmoittautunut kaveri saa oman kaverikoodin, jonka hän voi antaa kahdelle kaverilleen. Nämä kaverit laittavat ilmoittautumislomakkeeseen saamansa kaverikoodin, jolloin lomakkeeseen tulee automaattisesti samat ryhmätoiveet kuin kaverilla. Kaveriporukan koko voi olla enintään kolme henkeä. Suurempien ryhmien pääsyä samalle leirille emme voi luvata.

Tieto rippikoulupaikastasi

Marraskuun puolivälissä lähetämme sähköpostin, jossa kerrotaan, mihin rippikouluun olet päässyt ja milloin ryhmä kokoontuu ensimmäisen kerran. Valitettavasti emme voi antaa puhelimitse tietoa, joten sähköpostia kannattaa odottaa kärsivällisesti! Yhteen rippikoululeiriryhmään mahtuu enintään 25 rippikoululaista.

Kaksi tyttöä hyppää korkealle meren rannalla auringon laskiessa taustalla.

seurakuntapastori

Huutoniemen - Ristinummen alue, rippikoulutyö, kesäteologien esihenkilö