Hautajaiset

Olet kohdannut läheisesi menetyksen. Menetys on saattanut olla odotettavissa tai olet kohdannut sen täysin odottamatta ja valmistautumattomana. Surusi on tuore ja elämänvaiheesi erityisen raskas.

Läheisen kuoltua

Läheisensä menettänyt joutuu surunsa keskellä muutaman päivän aikana valmistelemaan hautajaiset ja huolehtimaan monista niihin liittyvistä asioista. Vaasan suomalainen seurakunta on jäsentensä tukena surussa ja apuna käytännön järjestelyissä.

Hautauksen käytännön järjestelyissä auttaa ja neuvoo kirkkoherranvirasto, jossa sovitaan siunaustilaisuuden paikka, ajankohta, siunauksen toimittavat pappi ja kanttori, sekä muistotilaisuuden viettopaikka. Hautausmaan toimisto palvelee hautapaikan valinnassa ja hautojen hoitoon liittyvissä sopimuksissa.

Omaiset joutuvat asioimaan myös hautaustoimistossa, josta hankitaan mm. arkku ja tarvittaessa uurna. Omaisten ja papin tapaamisessa sovitaan siunauksen kulku ja keskustellaan vainajan elämänvaiheista.

Vaasassa vainaja voidaan siunata isossa tai pienessä kappelissa tai kirkoissa. Siunauspäivät ovat keskiviikko, torstai, perjantai ja lauantai. Siunauksen jälkeen pidettävä muistotilaisuus voidaan pitää seurakuntasaleissa.

Sanomakellot on vanha tapa ilmoittaa seurakunnan jäsenen poismenosta. Kellojen soittamisen ajankohdasta voi sopia kirkkoherranvirastossa.

Jos vainaja haudataan muualle kuin kotikuntansa hautausmaalle, hautapaikkaan ja siunaustilaisuuteen liittyvät järjestelyt hoidetaan kyseisen seurakunnan kanssa.

Pappi seisoo arkun äärellä. Arkun päällä on kukkavihko. Taustalla näkyvät urut.
Valkoinen arkku ja arkun päällä kukkavihko.
Raastuvankatu 13, 3. kerros
65100  Vaasa

Avoinna arkisin klo 9-15.
poikkeavat ajat:
25.-27.3. avoinna klo 9-11 ja 12-15
​​​​​​​28.3. avoinna klo 9-13

Vöyrinkatu 1
65100  Vaasa

Avoinna ma–to klo 9–11 ja 12–15.

Katso poikkeavat aukiolot >