Pyhiinvaeltajankirkko ja -polku

kirkkosali ja alttaritaulu, meri taustalla ympärillä metsää

Djupkastintie 29, 65760 Norrskat

06 326 1209 Kirkkoherranvirasto, Vaasan suomalainen seurakunta

Pyhiinvaeltajankirkko on aina avoinna.

Meren rannalle UNESCO:n maailmanperintöalueelle rakennettu Pyhiinvaeltajankirkko ja -polku on ensimmäinen Vaasan seudun pyhiinvaellusalue.

Alue kutsuu kulkemaan luonnossa vuodenaikojen mukaan vaihtuvissa maisemissa, kokemaan hiljaisuudessa metsäisen luonnon ja meren läheisyyden. Hengellisyys ja henkisyys, yksinkertaisuus ja kiireettömyys, huolettomuus ja vapaus saavat pyhällä matkallaan kulkevan sydämessä ja mielessä tilaa.

Pyhyys asuu luonnossa luomakunnan keskellä

Pyhiinvaeltajan kirkko ja -polku sijaitsevat kaukana Vaasan ja Vähänkyrön seurakuntien keskuksista, mutta matka keskelle luontoa, meren ääreen ja kirkkoon, on vaellus, tehtiinpä se sitten autolla, pyörällä, veneellä tai muulla kulkuneuvolla. Pyhiinvaellus on matkaa polulla eteenpäin, sisäänpäin kohti omaa sydäntä ja ylöspäin kohti Jumalaa.

Pyhiinvaeltajanpolku

Pysäköintialueelta kirkkoon johtaa kivikkoon raivattu pieni pyhiinvaelluspolku. 200  metriä pitkän polun alkamisen merkkinä on riukuaitaportti. Polkua on tarkoitus myöhemmin jatkaa noin 800 metrin verran eteenpäin kirkolta. Polulla on pienin välimatkoin puihin sidottuja lautoja, joissa on vuoroin raamatunkohtia ja virsiä.

Kirkko ilman seiniä ja kattoa

Pyhiinvaeltajan kirkon alttaritauluna on merimaisema. Ristin juurelle kirkossa kävijöiden toivotaan tuovan mieluiten luonnosta poimittuja rukouskiviään, josta vähitellen muodostuu kivinen rukouskivien kumpu.

Pyhiinvaeltajan alttari ja kirkkosali

Alttaripöytää koristaa oleva kala, joka kertoo omaa tarinaansa myös alueen historiasta vanhana kalastusalueena. Kirkkosalia reunustavat erimittaiset puupylväät symboloivat opetuslapsia.

Kuuntele virsiä ja poimintoja Raamatusta

Virsilaudoissa on QR-koodi äänitteen kuuntelemista varten sekä niihin on poltettu evankelisluterilaisen kirkon virsikirjasta poimittujen virsien numeroita. Kuulija voi valita kuunneltavakseen joko suomeksi, englanniksi tai ruotsiksi esitetyn virren. Virsiä ovat sovittaneet ja äänittäneet vaasalaiset muusikot.

Lautoihin on poltettu myös raamatunkohtien lyhenteitä suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi.

Polun laudoissa toistuu aluetta symboloiva kala-merkki.

Talkootöinä ja kierrätysmateriaalein rakennettu kirkko

Pyhiinvaeltajan kirkko ja -polku rakennettiin syyskuussa 2021 vain kahden päivän aikana pääosin talkoovoimin ja kierrätysmateriaaleista. Materiaalit saatiin Vöyriltä, Mustasaaresta, Laihialta, Maalahdesta ja Vaasasta: Pyhiinvaeltajan polun alussa oleva riukuaitaportti on rakennettu Laihialta ja Vaasan Vähästäkyröstä lahjoitetuista heinäseipäistä. Alttaripöydän lankut on kierrätetty ja käsin purettu Maalahdessa sijainneesta talosta.Kirkkosalin penkkien materiaali on koottu ja kuorittu alueen tuulenkaatopuista. Risti on rakennettu heinäseipäistä. Kirkkosalia ympäröivät puupylväät on käsin kuorittu alueen tuulenkaatopuista. Virsilaudat on purettu vanhoista vöyriläisistä kalastuslaatikoista ja raamatunkohtalaudat perunoiden säilytyslaatikoista. Lautojen materiaali symboloi kalaa ja perunaa, joilla Luoja on ruokkinut alueen asukkaita.

Pyhiinvaeltajankirkko ja -polku syntyi, kun seurakuntayhtymässä yhdistyivät kiinteistöpäällikkö Kalle Pulkkisen tavoite kehittää Vaasan seurakuntayhtymän omistamaa aluetta sekä pyhiinvaelluskoulutuksessa opiskelleen Mirjam Silvénin idea luoda alueelle pyhiinvaelluspaikka.

Alttarialueen kokonaisuuden suunnittelivat arkkitehti Marketta Kujala ja retriittiohjaaja, maailmanperintöopas Mirjam Silvén. Raippaluodon seurakunnan kaksi jäsentä rakensivat ja koristivat alttarin. Polun raivaamisen kivikkoon mahdollisti mönkijäkerho West Coast ATV:n jäsenet sekä joukko seurakuntalaisia. Mirjam Silvén on ideoinut sekä polttanut tekstit virsilautoihin. Kirkkohallitus rahoitti hanketta 7 500 eurolla.

Alue on aiemmin ollut vähäkyröläisten kalastajien nautinta-alue. Aiemmin alueella sijaitsi Vähänkyrön seurakunnan leirikeskus.

Miten löydät Pyhiinvaeltajankirkolle:

• Osoite on Djupkastintie 29, 65760 Norrskat
  • Aja 15 kilometriä Vaasan keskustasta kohti Raippaluotoa ja käänny oikealle ennen Raippaluodon sillalle johtavaa pengertietä. Viitassa lukee Köklot 13 km.
  • Jatka Köklotintietä 18,5 kilometriä ja käänny vasemmalle ennen Norrskatin kylää Köklotintie 1862b kohdalta Djupskatintielle.
  • Kirkolle vievän tien risteyksen koordinaatit ovat 63.3139 21.6691Linkki avautuu uudessa välilehdessä (linkki GoogleMapsin karttapaikalle).
  • Aja suoraan tieuraa 1,4 kilometriä ja olet määränpäässä Pyhiinvaelluspolun läheisellä parkkipaikalla. (Huom. älä käänny paremman tien ohjaamaan suuntaan).
  • Polun lähtöpisteen koordinaatit ovat 63.3101 21.646Linkki avautuu uudessa välilehdessä (linkki GoogleMapsin karttapaikalle)
  • Kävele metsään parkkipaikan vieressä olevasta riukuaitaportista Pyhiinvaelluspolulle.