Jumalanpalveluksien ja rukoushetkien kuvaukset

Olet tervetullut kirkkoon aina, kun ovet ovat auki. Jos kaipaat levähdyshetkeä, jos sinulla on surua, jos haluat rukoilla tärkeän asian puolesta tai olet iloinen ja tahdot kiittää, kirkko ja jumalanpalvelus ovat sinua varten. Kirkossa tapahtuu jatkuvasti ihmeitä: Siellä usko vahvistuu ja toivoton saa toivoa Raamatun sanasta ja ehtoolliselle osallistumisesta. Yhteisestä rukouksesta ja virrestä saa voimaa arkeen.

Hiljaisuuden messu

Hiljaisuutta ja laulua. Anna-Mari Kaskisen ja Pekka Simojoen käsialaa olevissa lauluissa (vuodelta 1986) on sekä rauhallista rukousta että iloa ja riemua.

Kansanlaulumessu tai kansanlaulukirkko

Perustuu suomalaiseen perinteeseen: Anna-Mari Kaskinen on sanoittanut tuttuihin sävelmiin uudet sanat jumalanpalveluksen osia mukaellen.

Konfirmaatiomessu

Rippikoulun käyneet tunnustavat uskonsa, käyvät itsenäisesti ehtoollisella ja seurakunta rukoilee heidän puolestaan. Konfirmoitavat saavat alttarilla siunauksen, johon usein osallistuvat myös kummit.
Konfirmaatiotoimituksen kulku evl.fi -sivustolla

Messu

Nykyään jumalanpalvelus on useimmiten messu eli ehtoollisjumalanpalvelus. Vielä 1800-luvulla luterilaisessa kirkossa ehtoollisjumalanpalvelusta kutsuttiin messuksi, mutta sittemmin nimestä luovuttiin. Vanhaan käytäntöön palattiin adventtina 2000, kun käyttöön otettiin uusi Jumalanpalvelusten kirja.

Lapset ovat tervetulleita messuun ja ehtoolliselle yhdessä aikuisen kanssa. Kirkoissa on lasten paikka, joka on sisustettu pehmeällä matoilla, istuintyynyillä ja lasten kokoisilla tuoleilla, pöydällä ja alttarina toimivalla kaapilla. Siellä on leluja, kirjoja ja piirustustarvikkeita.

Viikkomessu

Metsäkirkko

Jumalanpalvelus, jota vietetään luonnossa. Metsään rakennetun alttarin äärellä pidettäviä jumalanpalveluksia järjestetään eri puolilla Suomea, ennen muuta kesällä mutta myös esimerkiksi adventin aikaan.

Perhemessu

Elämän värit ja äänet saavat kuulua, musiikki, saarna ja liturgia toteutetaan lapsiperheen tarpeet huomioon ottaen. Lapset ovat tervetulleita ehtoolliselle yhdessä aikuisen kanssa. Katsottavaa ja kuunneltavaa on vauvoille, lapsille, vanhemmille, isovanhemmillekin. Kirkoissa on lasten paikka, joka on sisustettu pehmeällä matoilla, istuintyynyillä ja lasten kokoisilla tuoleilla, pöydällä ja alttarina toimivalla kaapilla. Siellä on leluja, kirjoja ja piirustustarvikkeita.

Rockmessu

Ehtoollisjumalanpalvelus, jonka musiikki on sovitettu raskaaksi hevi- tai metallimusiikiksi. Hevimuusikoita on mukana esilaulajina tai bändissä.

Sanajumalanpalvelus

Sanajumalanpalveluksessa keskitytään sanaan ja rukoukseen. Se on kestoltaan messua lyhyempi, koska ehtoollista ei vietetä. Kirkkovuodessa pitkäperjantaina pidetään aina sanajumalanpalvelus. Sanajumalanpalvelus soveltuu myös arkipäivään tai erityistilanteisiin (esim. lasten ja nuorten, oppilaitosten ja puolustusvoimien jumalanpalvelukset).

Suomalainen messu

Lasse Heikkilän säveltämä erityisjumalanpalvelus, jossa virsien tilalla on Suomen itsenäisyyden historiaan kytkettyjä lauluja.

Taizé-messu

Saarnan tilalla hiljaista mietiskelyä. Messussa lauletaan ranskalaisen, Taizén ekumeenisen luostariyhteisön lauluja. Niiden sanat ovat lyhyitä säkeitä, joita toistetaan useita kertoja.

Tuomasmessu

Tuomasmessun liturgiassa ja symboliikassa yhdistyvät vanha kirkon perinne ja moderni hengellisyys. ”Siinä vuorottelevat harras hiljaisuus ja riemulaulut, keskittynyt kuunteleminen ja liikkeellä olo, oma yksityinen mietiskely ja yhteinen ilo.”

Valtiopäiväjumalanpalvelus

Tasavallan presidentti, hallitus ja kansanedustajat kokoontuvat valtiopäivien alkaessa ja päättyessä jumalanpalvelukseen Helsingin tuomiokirkkoon. Valtiopäiväjumalanpalvelus on aina sanajumalanpalvelus, ei messu (ehtoollisjumalanpalvelus).

Vauvakirkko

Perheiden ja edellisvuonna kastettujen kutsujumalanpalvelus, jossa lauletaan paljon ja jossa otetaan huomioon lapsen tapa omaksua asioita eri aisteilla.

Viikkomessu

Viikkomessu tarkoittaa yleensä arkipäivän jumalanpalvelusta (esim. aamu-, ilta- tai teemamessut). Se sisältää keskeiset osat messusta eli ehtoollisjumalanpalveluksesta. Rakenteessa on väljyyttä, joka antaa tilaa hiljaisuudelle, mietiskelylle ja vapaamuotoiselle rukoukselle.

Ylistysmessu

Joulun ja pääsiäisen jumalanpalveluksia ovat esimerkiksi adventtivesper eli iltarukoushetki, jouluaamun jumalanpalvelus, uudenvuodenaaton yöpalvelus, tuhkakeskiviikon messu sekä Jeesuksen kuolinhetken rukoushetki. Kansallisina juhlapäivinä, kuten itsenäisyyspäivänä, vietetään erityisjumalanpalveluksia, samoin silloin kun uusi kirkko vihitään käyttöön.

Erilaisia rukoushetkiä ja hartauksia

Ilta lähteellä

Hiljainen rukoushetki

Hiljainen rukoushetki on jokaiselle avoin ja jaettu kokemus. Tule luomaan yhdessä läsnäolon rukouksen hetkeä kanssamme Vaasan kirkon kryptaan. Sinulta ei odoteta mitään. Saat tulla sellaisena kuin olet, vapaana kaikesta suorittamisesta.

Ps. 27:8 Sydämeni muistaa sinun sanasi: "Etsikää minun kasvojani". Herra, minä tahdon etsiä sinua.

Rukoushetki kestää noin 50 minuuttia, ennakkoon ei tarvitse ilmoittautua. Rukoushetkessä on lyhyt johdanto ja raamatunteksti, hiljaisuutta ja hetki päättyy siunaukseen.

Rukous- ja ylistysilta

Arkipäivän rukoushetki