Vetokannaksen kirkko

Kolmionmuotoinen valkoinen kirkko, jossa punainen tiilikatto

Gerbyntie 27, 65230 Vaasa

044 091 9369 Olle Victorzon, puheenjohtaja Vasa kyrkliga stiftelse

044 230 3963 Ulla Salmenheimo-West, jäsen Vasa kyrkliga stiftelse

Vetokannaksen kirkko on avoinna tilaisuuksien aikana ja muina aikoina sopimuksen mukaan.

Vasa kyrkliga stiftelse omistaa Vetokannaksen kirkon ja Vaasan seurakuntayhtymä on vuokrannut kirkon säätiöltä monien vuosien ajan. Yhteinen kirkkovaltuusto päätti 11.4.2018 irtisanoa Vetokannaksen kirkon vuokrasopimuksen.

Seurakuntien toiminta kirkossa on lopetettu ja toiminta siirretty Vaasan seurakuntayhtymän omistamiin muihin tiloihin.

Vasa kyrkliga stiftelse on kuitenkin päättänyt antaa ruotsalaisen seurakunnan käyttää kirkkosalia maksutta.

Gösta Bergmanin suunnittelema Vetokannaksen kirkko valmistui vuonna 1961. Kirkkosalissa on istumapaikat 150 hengelle. Kirkkosalin lisäksi kirkossa on seurakuntasali, keittiö, kerhotilat ja diakoniavastaanotto. Kirkon omistaa Vasa kyrkliga stiftelse.

Vetokannaksen kirkko peruskorjattiin vuonna 1997. Marianne Sundellin (s. Pulli) suunnittelema kellotapuli rakennettiin vuonna 2001.

Kirkkosalin ikkunoiden kauniit lasimaalaukset ovat vuodesta 2004. Taiteilija Hilkka Rintamäki-Keisanen on tehnyt lyijykoteloidut kolmimuotoiset taideteokset, joista jokaisessa on erilainen motiivi jotka viittaavat raamatunteksteihin ja kirkon historiaan.

Kirkkosalissa on 10- äänikertaiset urut (H. Heinrich) sekä piano.

Linkki alasivulle, jossa enemmän tietoa kirkon historiasta ja valokuvia

Vetokannaksen kirkossa on sydäniskuri.

Kaste-, hää- ja hautajaisvaraukset

Seurakuntien jäsenet saavat käyttää Vetokannaksen kirkkoa maksutta kasteita, vihkimisiä ja hautajaisia varten. Nämä tilaisuudet varataan seurakuntien kirkkoherranvirastojen kautta.

Linkki Vaasan suomalaisen seurakunnan kirkkoherranviraston verkkosivuille
Linkki Vähänkyrön seurakunnan kirkkoherranviraston verkkosivuilleLinkki avautuu uudessa välilehdessä
Linkki verkkosivulle Pastorskansliet i Vasa svenska församlingLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Kirkkoa voidaan myös varata yksityistilaisuuksia ja konsertteja varten. Nämä varaukset tehdään Dragnäsbäcks kyrkas vänners hallituksen kautta:

Olle Victorzon, puheenjohtaja, olle@victorzon.com tai 044 091 9369,
Ulla Salmenheimo-West, 044 230 3963,
Christel Lax, 050 597 0838 tai
Niclas Carlsson, 040 543 0911.

Tiedustelut ja varaukset:

044 091 9369 Olle Victorzon, puheenjohtaja Vasa kyrkliga stiftelse