Liity valitsijayhdistykseen tai perusta oma

Seurakuntavaaleissa ehdokkaita asettavat valitsijayhdistykset. Päättäjäksi voi pyrkiä valitsijayhdistyksen listalta tai perustamalla oman valitsijayhdistyksen.

Valitsijayhdistyksessä pitää olla nimetty asiamies, joka hoitaa paperipuolen ja yhdistykseen pitää kuuluu vähintään kymmenen äänioikeutettua seurakuntalaista.

Valitsijayhdistyksen takana on yleensä teema tai ajatusmaailma. Taustalla voi herätysliike, poliittinen puolue, kirkon uudistaminen, tasa-arvon edistäminen tai nuorten aseman vahvistaminen kirkossa.

Lue lisää ehdokasasettelusta ja vaaleista seurakuntavaalit.fi-sivustoltaLinkki avautuu uudessa välilehdessä (linkki)

Ehdokasasettelu

Ehdokkaaksi voi asettua konfirmoitu kirkon jäsen, joka täyttää 18 vuotta viimeistään vaalipäivänä.

Vaalien ehdokasasettelu on päättynyt syyskuun 15. päivä. Vaa­li­lau­ta­kun­nat hy­väk­sy­vät lo­pul­li­ses­ti eh­do­kas­lis­tat lokakuun alussa, siihen asti eh­do­kas­tie­dot ovat vah­vis­ta­mat­to­mia. Va­lit­si­jayh­dis­tys­ten ja eh­dok­kai­den numerot ja vi­ral­li­nen järjestys selviävät 3. lokakuuta.