Seurakunnat joutuvat perumaan tilaisuuksiaan koronan takia

Koronaviruksen leviäminen asettaa haasteita myös seurakuntien toiminnalle. Tämä tarkoittaa sitä, että suuria yli 500 hengen tilaisuuksia perutaan kuten Talvisodan päättymisen 80-vuotismuistojuhla Vaasan kirkossa. Myös tilaisuudet aikuisille ja ikäihmisille perutaan.

Seuraamme tilanteen kehittymistä ja päivitämme käytäntöjä THL:n ohjeiden mukaisesti.

Koronavirus aiheuttaa pandemiauhan myös Suomeen, johon kirkko nyt varautuu. Seurakuntien toiminta on jatkunut pääosin normaalina tähän asti ja ehkäisevillä toimilla pyritään nyt vähentämään tartuntariskiä.

• Vaasan seurakuntayhtymä on antanut seurakunnille yhteisiä suosituksia koronatilanteen johdosta.

• Seurakunnissa siirrytään messujen sijasta toistaiseksi hygieniasyistä viettämään sanajumalanpalveluksia eli ehtoollista ei jaeta. Ehtoollista voi saada erikseen pyydettäessä. Lisätietoja konfirmaatiomessuun 15.3. osallistuville tästä linkistä.

• Seurakunnat eivät järjestä aikuisille ja ikäihmisille suunnattua toimintaa toistaiseksi, diakoniruokailuja lukuun ottamatta.

• Lasten ja nuorten toimintaa jatketaan normaalisti tämän päivän tietojen mukaan 20.3. saakka, jonka jälkeen tilannetta arvioidaan.

• Vältetään vierailuja palvelutaloissa ja muissa laitoksissa, suositaan hartauksien viestimistä striimauksella.

• Kirkollisten toimitusten viettäminen on Vaasan seurakunnissa edelleen mahdollista.

Valtioneuvosto on 12.3.2020 antanut ohjeet koronavirusepidemian torjuntaan. Näiden ohjeiden noudattamisen lisäksi kirkkohallitus kehottaa hiippakuntia ja seurakuntia muun muassa luopumaan seurakunnan kaikista kokoontumisista, jotka eivät ole välttämättömiä seurakunnan lakisääteisten tehtävien hoitamisen kannalta. Varmista ennen tilaisuuteen osallistumista kotisivuiltamme, järjestetäänkö tilaisuutta vai ei.

Älä tule flunssaisena jumalanpalvelukseen

• Älä osallistu seurakuntien tilaisuuksiin flunssaisena tai kipeänä, ettet vaaranna muiden terveyttä. Tilaisuuksiimme voi osallistua myös riskiryhmiin kuuluvia ihmisiä.

• Yski hihaan, älä käteen tai suoraan huoneeseen.

• Pidä itse huolta hyvästä käsihygieniasta eli pese käsiäsi usein. Tämän lisäksi useimpien seurakuntien tilaisuuksissa, sekä toimipisteissä on saatavilla käsidesinfiointiainetta.

• Seurakuntien työntekijöitä on ohjeistettu siten, että emme nyt koronaviruksen ehkäisemiseksi kättele tilaisuuksissa tai esimerkiksi toimituskeskusteluissa niihin osallistuvia.

• Nyökkäämme, hymyilemme ja vilkutamme, mutta pyrimme olla koskematta toisiimme.

• Varmista ennen tilaisuuteen osallistumista seurakunnan kotisivuilta järjestetäänkö tilaisuutta vai ei.

• Seuraamme tilanteen kehittymistä ja toimimme THL:n ohjeiden mukaisesti.

• Jos olet ollut epidemia-alueilla ulkomailla viimeisen kahden viikon aikana, on suositeltavaa jäädä kotiin.

Jos ahdistaa, seurakunnat tukevat

Seurakunnissa seurataan tilanteen kehittymistä ja päivitetään käytäntöjä THL:n ohjeiden mukaisesti. Seurakunnat ovat tukenasi ja apuna, jos haluat keskusteluapua tai tarvitset muuta tukea tilanteeseesi.

Linkki Vaasan suomalaisen seurakunnan yhteystietoihinLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Linkki Vähänkyrön seurakunnan yhteystietoihinLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Linkki Vaasan seurakuntayhtymän yhteystietoihinLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Jos koronavirustilanne ahdistaa tai pelottaa, myös kirkon keskusteluavusta saa tukea.

Linkki Kirkon keskusteluavun verkkosivulleLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Hartauksia verkossa

Kirkko ja monet seurakunnat lähettävät jumalanpalveluksia ja hartauksia verkon kautta.

Linkki kirkon sivulle, johon linkkejä virtuaalihartauksista on kerättyLinkki avautuu uudessa välilehdessä

2020-03-13 13:34:00.0