Ristiinnaulittu-näyttely 6.3.–18.4. Huutoniemen kirkossa

Huutoniemen kirkossa on paastonajan esillä isokyröläisen Eliisa Latva-Hakunin Ristiinnaulittu-näyttely. Teoksissaan Latva-Hakuni kuvaa ihmistä kärsimyksen kautta ja herättelee katsojia ajattelemaan, mitä on syyttömänä riippua ristillä syntiemme tähden. Taidenäyttelyn Jeesus on kipujen mies ja sairaiden ystävä.
Näyttelyn avajaiset ovat sunnuntaina 6.3. klo 9 - 12 Huutoniemen kirkossa. Latva-Hakunilla ja Maaria Perälällä on yhteinen keskustelusaarna klo 10 alkavassa messussa.

Näyttelyyn on mahdollista tutustua kirkossa järjestettävien tapahtumien aikana.

Maalaus ristillä olevasta Jeesuksesta

Ristiinnaulittu-näyttelyssä kuvataan Jeesuksen kärsimystä, kipua ja häpeää sekä Marian roolia rinnallakulkijana.

Eliisa Latva-Hakunilla on ollut useita valokuva- ja taidenäyttelyitä eri puolilla maata. Ristiinnaulittu-näyttely oli esillä viime kesän Orisbergin toimintakeskuksen Kaffilassa.
-    Kuvaan teoksissani Jeesuksen kärsimystä, kipua ja häpeää ristiinnaulittuna. Talven aikana täydensin näyttelyä lisäämällä Marian, Jeesuksen äidin, roolin tässä kärsimyshistorian julmimmassa tapahtumassa, Latva-Hakuni sanoo.
Marian Latva-Hakuni näkee hyvänä vertaistukena ja rinnallakulkijana. Marian kokemukset auttavat suhteuttamaan omat ongelmansa
-    Maalatessani Marian kasvoja heräsi monia kysymyksiä, joihin minulla ei ole vastauksia. Oliko Maria pyhimys vai tavallinen juutalainen nainen, äiti ja vaimo? Oliko Maria tietoinen poikansa tulevista kärsimyksistä ja tehtävästä. Mikä on äidin rooli pojan, joka on ihminen ja samalla synnitön, elämässä?

Äidin rooliin kuuluu aina huoli ja vastuu lapsista.

- Minua on lohduttanut ajatus siitä, että Maria on kanssakulkija. Ajattelen häntä inhimillisenä äitinä, jonka silmissä on surua, Latva-Hakuni sanoo.

Linkki seurakunnan tapahtumakalenteriin

"Maria"

Eliisa Latva-Hakuni on toiminut mm. lähetyslentäjänä Keniassa ja Tansaniassa. Hän asuu Isossakyrössä.

Thu Mar 03 08:44:17 EET 2022