Isänmaallisia lauluja ja virsiä Palosaaren kirkossa

Isänmaallisten laulujen ja virsien konsertti pidetään perjantaina 11. maaliskuuta klo 19 alkaen Palosaaren kirkossa. Jo useamman kerran talvisodan päättymisen vuosipäivän tienoilla järjestetyssä tilaisuudessa soivat musiikkiesitysten lisäksi yhteislaulut. Musiikista vastaavat Vaasan suomalaisen seurakunnan kanttorit Johanna Välimäki, Tarja Viitanen sekä Jimi Järvinen yhdessä vaskiyhtye Vaasa Brassin kanssa. Puheen pitää rovasti Arto Lehtineva.

Ohjelmassa ovat muun muassa Paraatimarssi, Muistoja Pohjolasta, Me näemme rannoilla järven, Synnyinmaan laulu ja Porilaisten marssi. Yhteislauluina lauletaan Lippulaulu, Vaasan Marssi sekä virret 584 Suomalainen rukous ja 577 Sun kätes, Herra, voimakkaan. Tilaisuudessa kerätään kolehti Yhteisvastuulle.

10 mieshenkilöä istuvat Vaasan kirkon alttarin rappusilla soittimet käsissään. Vieressä yhtyeen johtaja Tar...

Vaasa Brass on v. 2020 perustettu vaasalainen vaskiyhtye, jota johtaa kanttori-trumpetisti Tarja Viitanen. Kymmenen soittajan kokoonpanolle sopivat niin marssit kuin barokkimusiikkikin. Vaasa Brass esiintyy yhdessä seurakunnan kanttorien kanssa isänmaallisen musiikin konsertissa. Tervetuloa laulamaan ja nauttimaan upeasta musiikista!

Katso ohjelma kokonaisuudessa tapahtumakalenterista (linkki)

Vaasa Brass on v. 2020 perustettu vaasalainen vaskiyhtye, jota johtaa kanttori-trumpetisti Tarja Viitanen. Alun kvintetistä yhtye on nyt laajentunut kymmenen soittajan kokoonpanoksi, jolle sopivat niin marssit kuin barokkimusiikkikin. Vuonna 2021 Vaasa Brass esiintyi YLE:n radioimassa radiojumalanpalveluksessa Vaasan kirkossa sekä Kauneimmissa joululauluissa. Tilaisuuden marssit esitetään urkuri Jimi Järvisen kanssa, hän on myös sovittanut nämä mahtavat marssit uruille ja vaskipuhaltimille.

Virsi 577 Sun kätes, Herra, voimakkaan tuli vasta vuoden 1938 suomenkieliseen virsikirjaan, joka otettiin käyttöön juuri talvisodan syttyessä. Harras, ytimekäs ja rikassisältöinen virsi, jossa yksikään sana ei ole turha, tuli pian rakkaaksi ja tärkeäksi kansallemme, eikä vähiten sotiemme rintamamiehille.
Runebergin suuri isänmaanvirsi osoittaa, miten paljon meillä on aihetta kiitokseen. Se viittaa luottavasti tulevien sukupolvien työhön ja rukoukseen. Ennen kaikkea se on rukous isänmaan puolesta. Tämä virsi on yksi rakastetuimmista isänmaallisista virsistämme.

Virsi 584 Vuonna 1938 Yleisradio pyysi säveltäjä Taneli Kuusistoa säveltämään Uuno Kailaan "Suomalaisen rukouksen" isänmaallisaiheista kuulokuvaa varten. Runo kosketti säveltäjää ja niin tämä jylhä sävellys syntyi.
Laulun kantaesitys oli siis radiossa, mutta varsinaisesti sen teki tunnetuksi pääkaupungin seurakuntien järjestämä isänmaallinen suurjuhla Messuhallissa 25. marraskuuta 1939. "Suomalaisen rukouksen" esittivät silloin Helsingin yhtyneet suomalaiset kirkkokuorot Kuusiston itsensä johtamana. Viisi päivää myöhemmin alkoi talvisota. Palosaaren kirkossa tämä virsi saadaan laulaa yhdessä urkujen ja Vaasa Brassin säestyksellä.

Tue Mar 01 12:53:04 EET 2022