Kristittyjen yhteyttä ja kohtaamisia Suomen Ekumeenisessa neuvostossa

Suomen evankelisluterilainen kirkko, Finlands Svenska Baptistsamfundet ja Suomen Babtistikirkko kokoontuvat parhaillaan Suomen Ekumeenisen neuvoston johdolla keskustelemaan kirkkona elämisestä korona-aikana ja perinteen välittämisestä seuraaville sukupolville. Luterilaista kirkkoa neuvoston toiminnassa on vuodesta 2009 alkaen edustanut diakoni Luisa Tast.

Joh 17.jpg

Ekumenian lähtökohta on yhteydessä ja rakkaudessa, joka on Jumalan elämää antava lahja. Yhteys Jumalaan yhdistää kaikki kristityt. Kristittyjen ykseys on sekä uskon että elämän yhteyttä.

Suomen Ekumeeninen Neuvosto (SEN) on kirkkojen ja kristillisten yhteisöjen yhteistyöelin, joka pyrkii edistämään yhteyttä ja keskustelua kristittyjen välillä. Keskusteluja käydään käytännöllisestä ja teologisesta näkökulmasta.

Luterilaista kirkkoa neuvoston toiminnassa on vuodesta 2009 alkaen edustanut diakoni Luisa Tast. Tast työskentelee diakonina Vaasan ruotsalaisessa seurakunnassa.

- On tärkeää, että me kristityt Suomessa pyrimme näkyvään yhteyteen ja yhdessä olemme ja elämme ykseyden todistuksena Jeesuksen oman rukouksen mukaan, Luisa Tast viestittää.
Tast pitää erittäin tärkeänä nyky-yhteiskunnassa Ekumeenisen neuvoston pyrkimystä edistää ykseyttä ja vahvistaa kirkkojen ääntä yhteiskunnassa.
 - Päästäksemme kohti yhteyttä meidän on fokusoitava siihen, mikä yhdistää meitä eikä siihen, mikä erottaa meitä toisistamme. Meidän on rukoiltava toistemme puolesta ja myös siunata toistemme työtä Jumalan valtakunnan hyväksi sekä maanlaajuisesti että paikallistasolla.

- Kun me nyt tammikuussa kokoonnumme teologisiin keskusteluihin baptistikirkkojen kanssa haluamme jakaa yhteisiä kysymyksiä ja haasteita. Näin lähestymme toisiamme ja ymmärrämme, kuinka samankaltaisia kristityt loppujen lopuksi ovatkaan.

- Kokoontumisemme piti olla Vaasassa baptistikirkon tiloissa, mutta pandemiarajoitukset siirsivät meidät verkkoon.

Ekumeeninen kirkkoilta

Vaasassa perinteistä kristittyjen ykseyden rukousviikon ekumeenista iltaa vietetään keskiviikkona 19.1. Alkuhartauden kello 17 Vaasan ortodoksisessa kirkossa toimittaa isä Andrei Sotsov. Ilta jatkuu ristisaatolla katoliseen kappeliin rukoushetkeen, jonka johtaa Pirketta Levon. Ristisaatto jatkuu Vaasan kirkkoon, jonka hartaushetkessä esiintyy kamarikuoro Tarja Viitasen johdolla ja puheen pitää Arto Lehtineva. Illan päätteeksi kirkkokahvit.

Kristittyjen ykseyden ekumeeninen rukousviikko on kansainvälinen rukousliike, joka on laajasti tunnettu meillä ja muualla. Sen perinteet ovat pitkät, sillä sitä on vietetty jo yli sata vuotta.

Mikä Suomen Ekumeeninen Neuvosto

Suomen Ekumeeninen Neuvosto (SEN) on yksi maailman vanhimmista kansallisista ekumeenisista neuvostoista, perustamisvuosi on 1917. SEN on maassamme toimivien kirkkojen, kristillisten yhteisöjen ja seurakuntien yhteistyöjärjestö, joka on keskustelufoorumi, toimeenpaneva järjestö ja asiantuntijaelin. Teologisia keskusteluja ja uskontodialogia käydään säännöllisesti osapuolten välillä.

Linkki Suomen Ekumeenisen Neuvoston sivulle

Diakoni Luisa Tast edustaa luterilaista kirkkoa Suomen Ekumeenisessa neuvostossa. Evankelisluterilaisen kirkon ja babtistikirkkojen edustajien oli tarkoitus kokoontua tammikuussa Vaasassa, mutta pandemiarajoitukset siirsivät kokoontumisen verkkoon.

2022-01-14 14:42:25.0