Vaasan ja Vetokannaksen kirkot valaistaan oranssiksi

Vaasan suomalainen seurakunta ja Vasa svenska församling osallistuvat 22. - 29.11. Oranssit päivät -kampanjaan, joka vastustaa naisiin ja tyttöihin kohdistuvaa väkivaltaa. Oranssit päivät on yksi suurimmista YK:n tasa-arvojärjestö UN Womenin kampanjoista, jota vietetään myös Vaasassa 25.11. – 10.12.2021. Vaasan kirkko ja myös Vetokannaksen kirkko on mukana kampanjassa.

Vaasan kirkon siluetti oranssiksi valaistuna. Puita

Kuva: Sofie Furu. Vaasan kirkko valaistaan oranssiksi samoin kuin Vetokannaksen kirkko YK:n  naisiin kohdistuvaa väkivaltaa vastaan -kampanjan tueksi.

YK:n naisjärjestö UN Women kiinnittää maailmanlaajuisesti huomiota aiheeseen valaisemalla tunnettuja rakennuksia oranssiksi. Muun muassa Empire State Building New Yorkissa, EU-parlamentti Strasbourgissa, ja Gisan pyramidit Egyptissä muuttuvat oranssiksi.

YK:n naisjärjestön mukaan joka kymmenes minuutti nainen kuolee väkivaltaan läheisensä käsissä. Joka kolmas nainen kohtaa elämänsä aikana väkivaltaa, ja Suomi on EU:n toiseksi vaarallisin paikka naiselle elää.

Kansainvälistä naisiin kohdistuvan väkivallan vastaista päivää vietetään 25.11. samana päivänä kuin kolme sisarusta murhattiin Dominikaanisessa tasavallassa vuonna 1960.

Oranssit päivät-kampanja loppuu YK:n ihmisoikeuksien päivänä 10.12.

2021-11-24 15:05:17.0