Oletko haaveillut kirkon rakentamisesta? Nyt siihen on tilaisuus, liity joukkoon!

Köklotin Norrskataan rakennetaan luontokirkko ja pyhiinvaelluspolku.

Kutsumme talkoolaisia mukaan rakentamaan yhdessä Vaasan seurakuntayhtymän väen kanssa lauantaina 11.9. ja sunnuntaina 12.9. Vähänkyrön Kaukaluotoon pyhiinvaellusreittiä. Samalla rakennetaan kirkkoon metsän keskelle penkit ja alttari! Mukaan mahtuu 20 talkoolaista. Ilmoittaudu mukaan 6.9. mennessä.

Iso kivi Kaukaluodolta kuvattuna

Kaukaluodolle, entisen Vähänkyrön seurakunnan leirikeskuksen lähimaastoon, rakennetaan noin kilometrin pituinen pyhiinvaellusreitti, joka on kaikille avoin pyhiinvaelluspolku. Lisäksi paikalle rakennetaan penkit ja alttari hiljentymistä varten.

Polkua ja kirkkoa rakennetaan viikonloppuna 11. - 12.9. noin klo 9 alkaen noin klo 18 saakka. Mukaan mahtuu 20 talkoolaista.

Seurakuntayhtymä vastaa kuljetuksesta kohteeseen, muonituksesta sekä talkoolaisten vakuuttamisesta kyseisenä aikana. Erityistä osaamista ei talkoolaisilta tarvita, sillä riittää, että raivaaminen, lapioiminen tai kantaminen sujuvat eikä huonompikaan sää pelota. Fyysisempien tehtävien lisäksi tarvitsemme muutaman henkilön avustamaan ruokien noutamisesta Alskathemmetistä sekä niiden tarjolle laittamiseen.

Sitovat ilmoittautumiset sekä mahdolliset tiedot erikoisruokavalioista 6.9. mennessä vaasan.vapaaehtoistoiminta@evl.fi.

Kotimaisemissakin voi virkistyä, levähtää ja kokea uutta

Tämän päivän ihminen kaipaa pyhyyttä siinä missä entisetkin sukupolvet. Ajatus luontokirkosta syntyi yhtä aikaa kahdesta suunnasta. Seurakuntayhtymän kiinteistöpäällikkö Kalle Pulkkinen oli miettinyt alueelle käyttöä ja pyhiinvaelluskoulutuksessa oleva Mirjam Silvén alkoi koulutuksen orientaatiotehtävää tehdessään kehitellä ajatusta tietämättä Pulkkisen saman suuntaisista ajatuksista.
-    Hankkeessa on keskeistä se, että tarvitsemme yhä enemmän kosketusta luontoon. Pyhiinvaellukset ovat myös luterilaisessa kirkossa kokeneet viime vuosina renessanssia. Ihmiset kaipaavat yhä enemmän matkoja hiljaisuuden lähteille, Mirjam Silvén sanoo.
Kirkkohallitus on tukenut hanketta ja seurakuntayhtymä on antanut idean äidille melko vapaat kädet kirkon suunnitteluun ja pyhiinvaelluspolun sisällön kehittämiseen.

Vaasan seurakuntayhtymän kiinteistöpäällikkö Kalle Pulkkinen ja pyhiinvaelluspaikan kehittäjä ja ideoija Mirjam Silvén.

Norrskatan pyhiinvaelluspolku lisätään sivustolle, jolle on koottu valtakunnallisesti keskeisiä pyhiinvaellusreittejä. Linkki sivustolle https://evl.fi/pyhiinvaellus/pyhiinvaellukset-suomessa

Rakennusaineina kierrätysmateriaalit

Rakennusapua ja materiaalia on saatu Vaasan lisäksi Laihialta, Mustasaaresta, Maalahdesta ja Vöyriltä. Kierrätysmateriaalin osuus on suuri, ja rakennusmateriaalia hankitaan paikan päältäkin mm. tuulenkaatamista puista. Näin rakentamisessa halutaan taata mahdollisimman pieni hiilijalanjälki.

Tiedotetta täydennetty 3.9. kahdella viimeisellä kappaleella ja henkilökuvalla.

Johanna Yli-Opas
vapaaehtoistyön projektityöntekijä, Vaasan suomalainen seurakunta