Uusia tuulia Vaasan musiikkielämään!

Kesäkuun 15. päivä seurakunnassa työnsä aloittava kanttori Tarja Viitanen käynnistää heti syksyllä kaksi uutta kuoroa ja vaskiryhmän. Kuoroihin on elokuussa pääsykokeet ja harjoittelut alkavat syyskuussa.

Vaasan suomalaisen seurakunnan kanttori Tarja Viitanen.

Tarja Viitanen aloittaa työnsä seurakunnassa 15.6.

Viitanen on tehnyt pitkän uran Kirkkonummella erilaisten kuorojen ja vaskiyhtyeen kanssa. Vaasassa Viitanen käynnistää heti syksyllä kaksi uutta kuoroa sekä vaskiryhmän. Toiminta käynnistyy syyskuussa, ja pääsykokeet kuoroihin pidetään elokuussa.

-    Kaikki tämä vaatii lujaa uskoa onnistumiseen ja tulevaisuuteen. Vahva kokemus ja rutiini auttavat työssä, tietää Viitanen.

Nuorisokuoro Merinan tavoitteet asetetaan heti korkealle.

-    Olen johtanut johtanut Nuorisokuoro Merituulta Kirkkonummella 26 vuotta ja tiedän, mihin riman voi nuorten kohdalla asettaa. Nuoret ylittävät sen joka tapauksessa! Nyt Vaasassakin alkaa nuorisokuoron matka kohti Suomen nuorisokuorojen kärkeä!

Nuorisokuoro Merinan äänenmuodostus ja ohjelmisto painottuvat klassiseen tyyliin unohtamatta nuorten omaa musiikkia. Nuoret saavat kuorossa arvokasta oppia laulamisesta ja musiikista. Yhteiset harjoitukset, retket ja leirit ovat kiva tapa tutustua toisiin nuoriin. Merinaan voivat pyrkiä kaikki musikaaliset, nuotinlukutaitoiset, laulamista rakastavat 11–18-vuotiaat nuoret.  Harjoitusaika tulee olemaan keskiviikkoisin klo 16-18.

Kamarikuoro Canticum Maris Tarja Viitanen on uransa aikana johtanut mm. Kirkkonummen Kamarikuoroa ja Radion kamarikuoroa. Hän on valmentanut useita kuoroja suuriin kirkkomusiikkiteoksiin ja toiminut myös taiteellisena tuottajana useilla pääkaupunkiseudun kuoroilla.

-    Canticum Maris etsii riveihinsä kokeneita kuorolaulajia. Tavoitteena on koota Vaasaan laulajisto, jonka kanssa ryhdytään toteuttamaan vuosittain suuria kirkkomusiikkiteoksia. Siinä rinnalla tietenkin esiinnytään jumalanpalveluksissa ja omissa konserteissamme. Ensimmäisenä työn alle otetaan Mozartin Requiem. Harjoitusaika tulee olemaan torstaisin klo 18-20.30.

Laitetaan soimaan laadukas vaskimusiikki!

Vaasa Brass kootaan myös tulevan syksyn aikana. Tarja Viitanen on koulutukseltaan myös trumpetisti ja trumpetinsoitonopettaja. Viimeiset 30 vuotta hän on tehnyt työtä perustamansa kirkkonummelaisen St. Michael Brassin kanssa. Soolotrumpetistina hän on konsertoinut laajalti ja tehnyt runsaasti nauhoituksia YLE:en.

-    Soittaminen yhdessä on parasta, mitä trumpetistina tiedän. Laaja käsikirjasto on mukana ja toivon, että pian saan tutustua myös vaasalaisiin vaskisoittajiin. Tavoitteena on koota 10-12 soittajan klassinen vaskiyhtye, jonka kanssa aloitamme työskentelyn syys-lokakuussa.

Tarja Viitanen soittaa itse 1. trumpettia ja piccoloa, lisäksi mukaan tarvitaan 3–4 trumpettia ml. toinen 1. trumpetisti, 1 - 2 käyrätorvea, 1 - 2 baritonia, 1 - 2 pasuunaa, bassopasuuna ja tuuba. Vaasa Brassin harjoitusaika tulee olemaan lauantai-iltapäivisin.
-    Ihan aloittelija ei tulevassa Brassissa pysy mukana, hyvää kokemusta tarvitaan.

KIINNOSTUITKO?

Pääsykokeet kuoroihin pidetään elokuussa. Ota yhteyttä 15.6. alkaen kanttori Tarja Viitaseen puh. 044 480 8231 tai sähköpostitse tarja.viitanen@evl.fi. Viitanen konsertoi Vaasan kirkon iltamusiikkikonsertissa ke 1.7.
Vaasan kirkkoon. Tule tapaamaan!

Kuvalähde: Kirkkonummen suomalainen seurakunta/Johanna Tilus

Mon Jun 01 14:27:00 EEST 2020