Seurakunta avaa toimintaansa asteittain 1.6. alkaen

Vaasan suomalainen seurakunta alkaa avata toimintaansa asteittain kesäkuun alusta lähtien. Lähtökohtana toiminnan avaamiselle on hallituksen sekä piispojen suositusten ja ohjeiden noudattaminen.

Vaasan kirkon torni ja kello

Jumalanpalvelus Vaasan kirkossa sunnuntaisin klo 10 on jälleen avoinna 1.6. alkaen. Jumalanpalveluksen osallistujamäärä rajataan 50:een henkilöön.

Turvallisuusohjeissa korostetaan erityisesti henkilömäärää, turvavälien pitämistä sekä hyvää käsihygieniaa. Seurakunta toivoo, että riskiryhmät toimivat heitä koskevien hallituksen ohjeiden mukaisesti.

Jumalanpalvelukset, joissa seurakuntalaiset voivat olla läsnä, järjestetään Vaasan kirkossa sunnuntaisin klo 10. Lisäksi suunnitelmissa on järjestää sunnuntain iltakirkko Palosaaren kirkossa kerran kuukaudessa. Ehtoollisen viettoon etsitään turvallisia toteutustapoja. Läsnäolijoiden määrä rajoitetaan 50:een henkilöön.

Suositus yli 70-vuotiaiden pysymisestä kotonaan on edelleen voimassa, ja seurakunta pyrkii välittämään jumalanpalveluksensa verkossa myös kesällä. Seurakunta päivittää tietojaan jumalanpalveluksista ja hartauksista verkkosivuilleen sekä tiedottaa kirkollisissa ilmoituksissa Vaasan Ikkunassa ja Ilkka-Pohjalaisessa.

Kesäkirkoista, konserteista, ja muusta mahdollisesti toiminnasta kerrotaan lisää mahdollisimman pian. Osallistujarajoitukset, turvaetäisyydet ja muut hygieniaohjeet koskevat myös näitä tilaisuuksia.

Vaasan kirkon aukioloajat

Vaasan kirkko on auki tiistaista-perjantaihin klo 13-15, sekä sunnuntaisin klo 11–13 ja klo 14–16 toukokuun loppuun saakka.
Kesällä Vaasan kirkko on auki tiistaista–perjantaihin klo 13–15.

Kodin perhejuhlat ja hautajaiset

Myös kirkollisissa toimituksissa kuten kasteissa, vihkimisissä ja hautaan siunaamisissa sekä näihin liittyvissä seurakuntien tiloissa pidettävissä tilaisuuksissa noudatetaan 1.6. alkaen 50 hengen osallistujarajoituksia. Pienet tilat voivat vaikuttaa myös näiden juhlien osallistujamääriin. Tarjoilua ei ole mahdollista järjestää turvallisuussyistä.

Kastetilaisuuden pitopaikaksi suositellaan tilavia ja juhlavia kirkkoja, joissa turvavälien säilyttäminen on mahdollista. Harkinnan mukaan on mahdollista järjestää kastetilaisuus myös kotona, mikäli turvallisuus- ja hygienianäkökohdat toteutuvat ohjeiden mukaisesti.

Hautaansiunaamiset ja muistotilaisuudet

Hautajaisia voi järjestää kirkoissa sekä siunauskappelissa. Kirkkoihin ja siunauskappelin isoon saliin mahtuu 50 henkilöä. Kappelin pieneen saliin mahtuu 40 henkilöä turvaetäisyydet huomioiden. Kirkon voi mahdollisuuksien mukaan varata hieman pidemmäksi ajaksi, jos toiveissa on pitää tilassa lyhyt muistotilaisuus hautaan siunaamisen jälkeen. Muistotilaisuuden järjestäminen kappeleissa ei ole toistaiseksi mahdollista.

Rippikoulut ja leirit

Päivärippikouluja voidaan järjestää kesäkuun alusta alkaen ja leiririppikouluja juhannuksesta 22.6. alkaen. Seurakunta suunnittelee parhaillaan, miten kesän rippikoulut tullaan järjestämään. Seurakunnista otetaan erikseen yhteyttä rippikoululaisiin ja heidän perheisiin, ja kerrotaan miten ja millä aikataululla rippikoulut järjestetään.

Konfirmaatiomessut pidetään näillä näkymin aikaisintaan elokuun puolenvälin jälkeen.

Kirkkoherranvirastot ja palvelupisteet

Kirkkoherranvirastot ja muut palvelupisteet palvelevat toistaiseksi puhelimitse ja sähköisesti.

Tilojen vuokraaminen

Seurakuntayhtymän tiloja ei toistaiseksi vuokrata ulkopuolisille. Alustavia varauksia voidaan kuitenkin ottaa vastaan ajalle 1.9.2020 alkaen. Seurakuntayhtymä voi perua alustavat varaukset, mikäli olosuhteet tai hallituksen ohjeistukset tätä edellyttävät. Mahdollisesta peruutuksesta ilmoitetaan varaajille mahdollisimman hyvissä ajoin.

Fri May 08 16:21:31 EEST 2020