Yhteistoimintamenettelyn neuvottelut Vaasan seurakuntayhtymässä päätökseen

Yhteensä lomautetaan 27 henkilöä tuotannollisista syistä pääsääntöisesti kiinteistö-, siivous- ja keittiöpalveluista sekä seurakunnissa lasten toiminnasta. Tämän lisäksi loput henkilökunnasta lomautetaan taloudellisista syistä kahdeksi viikoksi.

Vaasan seurakuntayhtymän yhteinen kirkkoneuvosto totesi kokouksessaan 26.3.2020, että seurakuntayhtymän tulee reagoida vallitsevaan koronatilanteeseen sopeuttamalla ja muuttamalla toimintaansa. Samalla todettiin, että käynnistetään yhteistoimintamenettelyn neuvottelut Vaasan seurakuntayhtymässä lähinnä uudelleenjärjestelemällä työtehtäviä sekä mahdollisilla lomautuksilla.

Yhteistoimintamenettelyn neuvottelut on saatu päätökseen. Yhteensä lomautetaan 27 henkilöä tuotannollisista syistä pääsääntöisesti kiinteistö-, siivous- ja keittiöpalveluista sekä seurakunnissa lasten toiminnasta. Näille henkilöille on tarjottu mahdollisuus siirtyä toisiin työtehtäviin. Yhteensä yhdeksän henkilöä siirretään väliaikaisesti toisiin tehtäviin 18.5.–6.9.2020.

Tämän lisäksi loput henkilökunnasta, joka koostuu 122 työntekijästä, lomautetaan taloudellisista syistä kahdeksi viikoksi 8.6.–31.12.2020.

Henkilökunnalla on myös ollut mahdollisuus korvata lomautukset lomarahavapailla. Osalla henkilökuntaa lomautus korvataan kokonaisuudessaan lomarahavapailla ja osalla korvataan osa. Lopputulos on kuitenkin, että kokonaismäärä lomautuspäiviä laskee huomattavasti ilmoitetusta kokonaismäärästä.

Vaasan seurakuntayhtymän talouspäällikkö Juha Silander kommentoi tilannetta:

-    Koronaepidemia ja sen käsittämättömän suuret vaikutukset koko maailmaan ja samalla tietysti Vaasaan tulivat meille kaikille täytenä yllätyksenä. Epidemia on väistämättä vaikuttanut myös seurakuntayhtymän ja sen seurakuntien toimintaan ja toimintatapoihin. Lisäksi vallitsevilla poikkeusoloilla on negatiivinen vaikutus kirkollisverokertymäämme. Näistä syistä jouduimme valitettavasti käynnistämään yhteistoimintaneuvottelut.

-    Neuvottelut käytiin erittäin hyvässä hengessä. Lisäksi olen ilokseni pannut merkille, kuinka henkilökunta on ottanut entistä enemmän vastuuta ja alkanut tosissaan miettiä, miten toimintaa voitaisiin kehittää tulevaisuudessa. Toivotaan, että haastava koronatilanne menisi mahdollisimman pian ohi ja pääsisimme palaamaan normaaliin elämään.

Neuvottelutulos on hyväksytty Vaasan seurakuntayhtymän yhteisessä kirkkoneuvostossa sekä Vaasan suomalaisen seurakunnan, Vähänkyrön seurakunnan ja Vasa svenska församlingin seurakuntaneuvostoissa.

2020-04-30 19:33:59.0