Vaasan kirkon kellot soivat ihmisoikeuksien puolesta

Torstaina 24.10. Vaasan kirkon kellot soivat ihmisoikeuksien puolesta klo 17. Myös Sundomin kirkon ja Vähänkyrön kirkon kelloja soitetaan samaan aikaan. Kellojen soittamisella seurakunnat ottavat osaa ekumeeniseen Vastuuviikkoon, jolla annetaan ääni ihmisoikeuksille.
Torstaina 24.10. Vaasan kirkon kellot soivat ihmisoikeuksien puolesta klo 17. Myös Vähänkyrön kirkon kelloj...

Torstaina 24.10. Vaasan kirkon kellot soivat ihmisoikeuksien puolesta klo 17.

Kirkonkellojen soitto on vastaus #ihmisoikeuskellot -haasteeseen, jossa kutsuttiin kaikkia seurakuntia soittamaan kirkonkelloja tai soittimia ihmisoikeuksien puolesta edellä mainittuna ajankohtana.

Tempaus on osa ekumeenista Vastuuviikkoa, jota vietetään 20.-27. lokakuuta Ihmisoikeuspuolustajat-teemalla. Ihmisoikeuspuolustaja on henkilö, joka puolustaa ihmisoikeuksia rauhanomaisesti.

Vuodesta 1979 alkaen vuosittain toteutetun Vastuuviikon tarkoitus on saada ihmiset pohtimaan, kyselemään ja arvioimaan omaa elämäntapaansa suhteessa maailman tilaan.

Vastuuviikolla vietetään myös 24.10. YK:n päivää ja Rauhan, ihmisoikeuksien ja kansainvälisen vastuun rukouspäivää, eli toista rukouspäivää.

Vastuuviikon järjestää ja sitä koordinoi Suomen ekumeeninen neuvosta (SEN).

Ekumeenisella vastuuviikolla on oma Youtube-kanava, jossa on tarinoita ihmisoikeuspuolustajista ja videokalenteri YK:n ihmisoikeuksien julistuksessa. Videokalenterissa käydään ihmisoikeuksien julistuksen kaikki 30 artiklaa läpi. Videokalenteri on julkaistu kokonaisuudessaan Vastuuviikon viimeisenä päivänä 27.10.2019.

Vastuuviikko Youtubessa:

Vastuuviikon verkkosivu: