Yhteistoimintamenettelyn neuvottelut päätökseen

Vaasan seurakuntayhtymän kuuluvien kolmen seurakunnan kirkkoherranvirastojen henkilöstöä vähennetään nykyisestä seitsemästä henkilöstä neljään henkilöön 1.1.2020 alkaen, kun osa kirkkoherranvirastojen tehtävistä siirtyy keskusrekisterin hoidettaviksi.

Vaasan seurakuntayhtymän kolmen seurakunnan kirkkoherranvirastojen henkilöstöä koskevat yhteistoimintaneuvottelujen tulos hyväksyttiin yhteisen kirkkoneuvoston kokouksessa 25.9.2019.

Osa kirkkoherranvirastojen nykyisistä työtehtävistä siirtyvät vuoden 2020 alusta toimintansa aloittavien keskusrekisterien (Lapua ja Porvoo) hoidettaviksi,  minkä vuoksi tavoiteltiin neljän henkilötyövuoden säästöä. Neuvottelutulos oli, että nykyisistä seitsemästä henkilöstä vähennetään neljään henkilöön 1.1.2020 alkaen.

Käytännössä kaksi määräaikaista sopimusta Vaasan suomalaisessa seurakunnassa päätetään vuodenvaihteen jälkeen ja yksi vakituinen toimistosihteeri Vaasan ruotsalaisessa seurakunnassa irtisanotaan. Vähänkyrön seurakunnan toimistosihteeri tulee tekemään 60 % työajastaan Vähässäkyrössä ja 40 % työajastaan seurakuntayhtymän taloustoimiston tehtävissä Vaasassa.

Asianosaisia informoitiin neuvottelupäätöksen sisällöstä aamulla 26.9.2019.

Uusien keskusrekisterien virkojen rekrytointiprosessi alkanee lokakuussa ja toivon mukaan tullaan lähtökohtaisesti tarjoamaan työtä nyt vapautuville henkilöille.

– Nähtäväksi jää, miten keskusrekisterien toiminta lähtee käyntiin, mutta jatkossa Vaasan seurakuntayhtymä ja seurakunnat mahdollisimman nopeasti informoivat seurakuntalaisia siitä, mitkä palvelut keskusrekisteri hoitaa ja mitkä palvelut kirkkoherranvirastot hoitavat vuodenvaihteen jälkeen, sanoo yhtymän hallintopäällikkö Kjell Fellman.

2019-09-27 09:53:00.0