Vaasan kirkon 150-vuotisjuhlamessu

Kirkon vihkimisen juhlavuoden kunniaksi vietetään messua sunnuntaina 8. syyskuuta klo 10. Juhlajumalanpalveluksessa kuullaan sanaa, rukouksia ja virsiä suomeksi ja ruotsiksi.
Vaasan kirkko kesäilta.jpg

Arkkitehti Carl Axel Setterberg suunnitteli Vaasan kirkon. Kirkko vihittiin käyttöön syyskuussa 1869. Kuva: Gunnar Bäckman

Vaasan kirkon virallisesta vihkimisestä käyttöön on kulunut 150 vuotta. Juhlallisen vihkimisen täpötäydessä kirkossa suoritti vuoden 1869 syyskuussa vaasalaissyntyinen arkkipiispa Edvard Bergenheim. Sisustuksen ja tornin osalta keskeneräisessä kirkossa ensimmäinen jumalanpalvelus oli pidetty kuitenkin jo toukokuussa vuonna 1862.

Juhlavuoden kunniaksi vietetään messua sunnuntaina 8. syyskuuta klo 10. Juhlajumalanpalveluksessa kuullaan sanaa, rukouksia ja virsiä suomeksi ja ruotsiksi. Messussa saarnaavat kirkkoherrat Tuomo Klapuri ja Mikael Forslund, musiikista vastaavat Valtteri Tuomisto, Arto Ristolainen, Dan Andersson ja Monica Heikius. Avustavina pappeina ovat Tuuli Kela ja Hanna Jern.

Messun jälkeen on kakkukahvit kryptassa.

2019-08-16 14:35:00.0