Seurakuntalainen vapaaehtoisena -koulutus

Oletko tekijätyyppiä? Haluaisitko mukaan seurakunnan toimintaan? Etkö tiedä, mistä aloittaa tai kehen ottaa yhteyttä? Tule mukaan vapaaehtoistyön koulutukseen, joka alkaa syksyllä 2019 ja jatkuu keväälle 2020.

Seurakuntalainen vapaaehtoisena -koulutuksessa saat vastauksia askarruttaviin kysymyksiin, tutustut uusiin ihmisiin ja saat kattavan tietopaketin vapaaehtoistyöstä. Koulutukseen sisältyy kahdeksan kokoontumiskertaa, joissa jokaisessa on oma teemansa. Voit osallistua jokaiseen tai valita yksittäisiä kertoja, oman mielenkiinnon mukaan. Koulutus on maksuton.

Koulutukset ovat tiistai-iltaisin klo 17-18.30 Vaasan kirkon kryptassa.

KOULUTUKSEN SISÄLTÖ:

Syksy 2019

1.10. Vapaaehtoistyön perusteet

Yleisiä vapaaehtoistyön periaatteet ja seurakunnan vapaaehtoisena toimimiseen liittyvät käytännön asiat. Tutustutaan vapaaehtoistyo.fi -sivuston käyttöön.

Kouluttajina vapaaehtoistyöstä vastaavat pappi Mira Pauna ja diakoniatyöntekijä Päivi Ahvenvaara.

5.11. Seurakunnan eri vapaaehtoistehtävien esittely

Seurakunnan työntekijät avaavat kaikkia niitä mahdollisuuksia, joita Vaasan suomalaisen seurakunnan vapaaehtoistyön kentältä löytyy.

3.12. Hengellisyys vapaaehtoistyössä

Kirkon vapaaehtoistyössä toimiessa hengellisyys saa olla läsnä, toisin kuin muualla. Miten hengellisyys näkyy vapaaehtoistyössä? Miten suhtautua erilaisiin hengellisiin suuntauksiin vapaaehtoisena toimiessa? Miten rukoilla rukousta pyytävän kanssa? Miten vastataan, jos joku esimerkiksi kotikäynnillä haluaa keskustella hengellisistä asioista? Miten hoidetaan omaa hengellistä elämää? Tule kysymään, keskustelemaan ja kuuntelemaan.

Koulutusillassa mukana papit Tuija Storbacka ja Mira Pauna sekä diakoniajohtaja Hanna Ehrnrooth.

KEVÄT 2020

7.1. Kirkkoavustajien koulutus

Tutustutaan Vaasan kirkon esteettömyyteen ja kirkossa liikkumiseen pyörätuolin, rollaattorin, kävelykepin, sokeain kepin tms. apuvälineen kanssa sekä hissin sijaintiin. Miten otetaan vastaan taksilla kirkkoon tuleva seurakuntalaisen, jolla on apuvälineenä pyörätuoli tai rollaattori? Miten avustetaan ehtoolliselle osallistuvaa, apua tarvitsevaa? Mitä kautta ja miten siirrytään kirkkokahville?

Kouluttajina Lähimmäispalvelusta vastaava diakonissa Tuula Kivinen ja Vaasan kirkon vahtimestari.

4.2. Vapaaehtoisena vanhusten kanssa

Illassa keskitytään vanhusten auttamiseen: Diakoniatyöntekijät kertovat kotikäynti- ja laitoskäyntien erityispiirteistä. Opetellaan pyörätuolin tai rollaattorin kanssa kulkevan ihmisen auttamista. Keskustellaan muistisairaan kohtaamisesta.

3.3. Mielenterveyden ensiapu

Pohditaan, miten auttaa ihmistä, jolla on mielenterveyteen liittyvä avuntarve. Löydetään keinoja ja voimavaroja omaan jaksamiseen. Kouluttajana Marttina Rahja.

14.4. Hätäensiapu

SPR:n ensiapuhoitaja Kristiina Brisk-Mosander opastaa hätäensiaputaidoissa.

5.5. Juhlistetaan koulutuksen päättymistä, todistusten jako.

Tiedustelut: Päivi Ahvenvaara, puh. 044 480 8267, paivi.ahvenvaara@evl.fi

2019-08-01 10:23:00.0