Lämmintä keittoa ja yhteisöllisyyttä Nummen Olkkarissa

Ruokajaon merkitys kasvaa tiukan talouden aikoina. Diakoniatyö tarjoaa myös apua käytännön asioiden hoitoon sekä kuuntelua ja välittämistä.

Ruokailijoita istumassa pöytien ympärillä, kun käynnissä on hartaus.

Ennen ruokailua Timo Tolonen lukee Sanaa osana hartaushetkeä.

Suurtalouskattilasta nousee lupaava höyry, kun Timo Tolonen asettelee kalakeiton kaveriksi esille voileipiä ja maitoa. Keittoa on varattu viidellekymmenelle ruokailijalle, koska maksuttomat lounaat Nummen Olkkarissa Ristinummella ovat olleet varsin suosittuja heti syksyllä niiden startattua. Lounasta on tarjolla maanantaisin ja tiistaisin kello 12 ja 13 välillä, ja kaikki halukkaat ovat tervetulleita.

Vapaaehtoisena häärivä Tolonen on osallistunut seurakunnan toimintaan niin pitkään, ettei edes osaa sanoa, milloin tuli mukaan.
–  Tämä tuo struktuuria omaan arkeeni ja on mielekästä tekemistä. Nyt kun ikää on tullut, en ihan niin paljon ole enää mukana.

​​​​​​Nummen Olkkarin iskulause on "ei yksin vaan yhdessä". Tilassa järjestetään maksuttomien lounaiden lisäksi harrastustoimintaa, kuten askartelua ja bingoa. Ristinummen Martat ovat mukana lounasjärjestelyissä ja vastaavat ohjelmasta kahdesti kuukaudessa. Paikalla on myös diakoniatyöntekijä, jonka kanssa voi sopia henkilökohtaisesta tapaamisesta.

– Pyrimme löytämään ne ihmiset, joita kukaan muu ei auta. Monella on vaikeuksia hoitaa arkeen liittyviä asioita, ja autamme muun muassa tukien hakemisessa ja muussa päivittäisessä selviytymisessä, sanoo diakonissa Minna Hirvilammi.

Timo Tolonen ja Minna Hirvilammi valmistautuvat lounasruokailuun. Kalakeittoa on varattu runsaasti, joten santsatakin saa.

Tukena ja kuuntelijana

Ruokailut ovat todellista käytännön apua, jonka merkitys on kasvanut viime vuosina. Ruoan ja muiden perustarvikkeiden hinnan nousu on ajanut yhä useamman taloudellisesti ahtaalle. Hirvilammi kertoo, että asiakkaina on paljon muun muassa pienituloisia eläkeläisiä. Myös erilaiset riippuvuudet sekä muut sairaudet heikentävät toimeentuloa ja pärjäämistä.

– Kuuntelen aina ihmisen tarinan ja yhdessä yritämme pohtia ratkaisuja ongelmiin. Joskus riittää, kun on rinnalla ja kannustaa vaikkapa hoitamaan jonkin arkeen liittyvän asian kuntoon.

Olkkarin aukioloaikoina käytettävissä on myös nettipiste sekä tulostin, joiden käyttöön on saatavilla neuvontaa. Ruokaa on saatavilla myös keskustassa ja Palosaarella ilmaisilla aamiaisilla. Tiistaisin aamupala on tarjolla Palosaaren Toivonkulmassa, ja keskiviikkoisin Koulukadun isossa seurakuntasalissa kello 9.30–11.

– Moni kaipaa myös seuraa ja tulee lounaalle yhteisöllisyyden vuoksi, Hirvilammi sanoo.

Pois neljän seinän sisältä

Sosiaalisuus ja kotineliöistä poistuminen ovat Päivi Salosen mukaan syyt käydä seurakunnan tarjoamilla lounailla. Hän on tullut paikalle miehensä ja kuopuksensa sekä tämän poikaystävän kanssa. Salonen on työkokeilussa seurakunnan keittiöllä keskiviikkoisin ja on silloin tällöin osallistunut myös lounastarjoiluun vapaaehtoisena.

– Kuuloni on heikentynyt ja siksi on hankala myös löytää töitä. On hyvä, kun tällä tavalla tulee lähdettyä kotoa, jossa muuten tulee aika paljon oltua.

Samoilla linjoilla on Tarmo Haapalainen, joka on erityise​n ilahtunut, että Olkkarin lounaille voi tulla omana itsenään. Hän käy myös Helluntaiseurakunnan tilaisuuksissa.
– Minulla tulee juuri kahdeksan vuotta raittiutta täyteen, Haapalainen iloitsee.

Nummen Olkkaria vastapäätä asuva Joe Koivukangas on huomannut, että työttömyyskorvauksessa ei ole juuri hurraamista. Kun sillä koettaa itsensä lisäksi ruokkia kaksi kissaa, tiukkaa tekee. Siksi seurakunnan apu on tarpeen.
– Olen käynyt myös Vaasan ruoka-avun ruokakassijaossa, mutta viimeksi jono oli niin pitkä, että kaikille ei riittänyt, Koivukangas kertoo.

Tarmo Haapalainen, Joe Koivukangas ja Päivi Salonen tykkäävät käydä Nummen Olkkarin lounailla, joihin saa tulla omana itsenään.

Teksti ja kuvat: Nadia Paavola

Maksuttomat lounaat Nummen Olkkarissa

• Maksuttoman lounaan Nummen Olkkarissa Ristinummen seurakuntakeskuksessa, Kappelinmäentie 8, voi nauttia 28.5. saakka maanantaisin ja tiistaisin klo 12-13.
  • Ennen ruokailua lyhyt hartaus.

2024-04-10 14:15:39.0