Palosaaren opiskelijabrunssilla edullista ateriointia ja yhteisöllistä arjen vastapainoa

Hyvä tunnelma ja runsas kattaus houkuttelevat opiskelijoita Palosaaren seurakuntatalolle Vaasan suomalaisen seurakunnan tarjoamalle opiskelijabrunssille. Tieto edullisesta brunssista kiirii somessa ja suusta suuhun.

Joukko nuoria ottamassa ruokaa brunssipöydän äärellä. Etualan kaksi tyttöä ja yksi poika hymyilevät iloisesti.

Laura Karppinen ja Emma Lehtonen kuuluvat Vaasan yliopiston ylioppilaskuntaan. He liputtavat seurakunnan järjestämien opiskelijatapahtumien puolesta.

Vaasan yliopistossa kauppatieteitä opiskelevat Ella Fredriksson ja Janita Virta olivat jo aamukymmeneltä valmiita lähtemään brunssille. Sitten he huomasivat, että ruokailuhan alkaakin vasta kahdeltatoista.
– Se on varmasti useimmille hyvä aika, kun sunnuntaina moni haluaa nukkua pitkään, pohtii Janita.
Palosaaren seurakuntatalolla on puoleltapäivin jo melkoinen vilinä. Pitkän tarjoilupöydän ääreen muodostuu jono, kun ruokailijat valikoivat lautaselleen croissanteja, leipää, leikkeleitä, lohikääröjä, munia, lihapullia, kasviksia ja erilaisia lisukkeita sekä mehua ja jugurttia höysteiden kera. Kaiken kruunaa kahvipöytä makeine herkkuineen.
Opiskelijoilta ja nuorilta aikuisilta brunssin hinta on viisi euroa, muilta kympin. Sillä hinnalla ei saisi edes aineksia ostettua kaupasta, kun tarjolla on niin monta sorttia. Erityisruokavaliotkin on huomioitu: gluteenittomia ja vegaanisia vaihtoehtoja on tarjolla ja kaikki ruoat ovat laktoosittomia.
– Usein kokoamme itse kotona yhdessä brunssin, koska molemmat pidämme niistä niin paljon. Nyt kun kuulimme tästä, päätimme heti tulla, Janita sanoo.

Ella Fredriksson on Vaasan yliopistolla harjoittelijana Mikä neuvoksi -hankkeessa ja on sitä kautta oppinut tuntemaan opiskelijoita tukevia palveluita.

Kerralla hitiksi

Ella kertoo lukeneensa brunssista opiskelijaintrasta. Tapahtumasta kerrottiin myös muun muassa Vaasan yliopiston ja Vaasan ammattikorkeakoulun sekä opiskelijakuntien sosiaalisen median tileillä. Lisäksi sana on kiirinyt suoraan opiskelijalta toiselle.
Helmikuun viimeisenä sunnuntaina järjestetty opiskelijabrunssi on toinen laatuaan. Jo tammikuun brunssilla oli 70 osallistujaa, ja tällä kertaa väkeä on liikkeellä ainakin yhtä paljon. Keittiöhenkilökunta on ruokapalvelupäällikkö Tiina Ravimon johdolla huhkinut aamuvarhaisesta asti, jotta syötävää varmasti riittää. Tarjottavat on valmistettu Koulukadun keittiöllä, josta ne on sitten kuljetettu Palosaarelle. Tiina kehuu opiskelijatapahtuman tunnelmaa.
– Nuoret istuivat viimeksikin kaikessa rauhassa syömässä ja keskustelemassa. Sunnuntaisin opiskelijaruokalat eivät ole auki, joten tämä on monelle varmasti hyvä tilaisuus saada edullinen ateria.
Korkeakoulupappi Anni Alakoskela kertoo, että kevään aikana opiskelijabrunsseja on neljä, ja palautteen perusteella tapahtumia kehitetään. Suosio on ollut niin hyvä, että jatkoa todennäköisesti seuraa syksyllä.
– Kaikki opiskelijat ovat tervetulleita mukaan maailmankatsomukseen katsomatta. Haluamme tarjota matalan kynnyksen palveluita nuorille aikuisille, ja tässä edistetään opiskelijoiden hyvinvointia yhdessä korkeakoulujen kanssa.

Korkeakoulupastori Anni Alakoskela kertoi, että brunssilla on aikaa nauttia ruoasta ja myös keskustella kiireettömästi. Matalan kynnyksen tapahtumaan ovat kaikki tervetulleita.

Arjelle kaivataan vastapainoa

Laura Karppinen ja Emma Lehtonen ovat tulleet ystäväporukan kanssa brunssille. Emma on myös Vaasan yliopiston ylioppilaskunnan puheenjohtaja ja kiittelee tapahtuman sijaintia. Palosaarella kun asuu paljon opiskelijoita.
– Sunnuntai on hyvä päivä tällaiselle tapahtumalle, koska arkena opiskelijoilla on usein kiireitä.
Emma ja Laura uskovat, että seurakunta voisi järjestää opiskelijoille enemmänkin tapahtumia. Esimerkiksi luontoretkille Merenkurkun saaristoon voisi olla tilausta, ja niitä voisi järjestää myös yhteistyössä muiden toimijoiden, kuten Vasekin ja VOASin kanssa.

Pöydän antimet olivat runsaat ja tarjoilussa oli huomioitu myös erikoisruokavaliot.

Teksti ja kuvat: Nadia Paavola

FAKTA:

• Opiskelijabrunssi  5 / 10 e sunnuntaina 17.3. ja 21.4. klo 12–14 Palosaaren seurakuntatalo, Kapteeninkatu 14–16
  • Student Brunches 5 / 10 e on Sundays 17.3. and 21.4. from 12 pm. to 2 pm. in Palosaari Church Hall Kapteeninkatu 14–16.

Lisätietoa opiskelijabrunsseista

Mon Mar 11 11:29:08 EET 2024