Isien ja lasten iltoihin on helppo tulla

Isien ja lasten illat kiinnostavat Vaasassa jopa enemmän kuin muut seurakunnan perhekerhot.
Huutoniemen seurakuntakeskuksessa koettiin vauhdikkaita hetkiä suuren ura-autoradan parissa, kun isät ja lapset kokoontuivat autoteemaiseen Isien ja lasten iltaan. Helmikuussa on vuorossa talvinen pilkkiretki.

Isiä, jotka seuraavat autorata-ajelua autoradan ääressä.

Isien ja lasten illat tarjoavat rentoa puuhailua yhdessä ja vaihtelua arki-iltoihin.

Pienet ja isot kengät ja takit jäävät siististi naulakkoon Huutoniemen seurakuntakeskuksen alakerran eteisaulassa. Pian huoneellinen isiä ja lapsia seuraa hiljaisuuden vallitessa, kun seurakunnan nuoriso-ohjaaja Tomi Hakkarainen nostaa esiin pienen muoviesineen.
– Tietääkö joku, mikä tämä on?
Aika moni tunnistaa ura-auton, jolla pian päästään huristelemaan viereisessä huoneessa odottelevalle radalle. Sitä ennen vielä muistutetaan, että vaikka autoilla voi ajaa aika kovaa, kilpailua ei kannata ottaa liian tosissaan. Sen sijaan voi aina ajatella kilpailevansa siinä, miten olla toiselle kiva ja ystävällinen.
Lapset ottavat nopeasti paikkansa radan reunalla ja tarttuvat pistoolimaiseen ohjaimeen. Autot singahtavat matkaan.

Tammikuun isien ja lasten illan teemana ovat autot: kokonaisen huoneen täyttävän ura-autoradan lisäksi luvassa on autoaiheinen musiikkituokio ja askartelua. Lastenohjaaja Sari Reinilän mukaan isät ovat lähteneet innolla mukaan toimintaan, illat ovat olleet jopa suositumpia kuin muut seurakunnan perhekerhot.
– Nykyisät viettävät mielellään aikaa lasten kanssa, samalla tavataan muita samassa elämäntilanteessa olevia. Etenkin äitienpäivää edeltävä askarteluilta on ollut todella suosittu, siellä on voinut tehdä äidille oman yllätyksen.
Lastenohjaaja Sara Hakala uskoo, että isille ja lapsille suunnattu toiminta antaa toiselle vanhemmalle mahdollisuuden ottaa hieman omaa aikaa. Ohjattu toiminta tuo vaihtelua arkeen.
– Jotkut pitävät erityisesti retkistä, toiset taas sisätiloissa tapahtuvasta puuhailusta.

Aino (vas.) ohjailee tottunein ottein omaa autoaan radalla, isä Timo ja pikkuveli Niko seuraavat vierestä ihaillen. Vanhemmat arvostavat ohjattua toimintaa, joka tuo vaihtelua arkeen.

Perhekerhot kutsuvat osallistumaan

Gerbystä Huutoniemelle saapunut Timo vahvistaa Reinilän ja Hakalan ajatukset. On hienoa, kun vaihteeksi joku muu keksii mielekästä tekemistä nelivuotiaalle Ainolle ja kaksivuotiaalle Nikolle. Kotihoidossa olevat lapset saavat samalla ikäistään seuraa.
– Seuraan Facebookista, millaisia tapahtumia on tulossa. Siellä tieto kulkee hyvin, Timo vinkkaa.
Perhekerhot eivät ole hoitopaikkoja, vaan vanhempi on mukana, vaikka toiminta tapahtuu lastenohjaajan johdolla. Isien ja lasten iltojen lisäksi Vaasan suomalainen seurakunta tarjoaa muun muassa eri ikäkausille suunnattuja muskareita, avoimia perhekerhoja sekä perheiden liikunta- ja luontokerhon. Kerhoihin ilmoittaudutaan ennakkoon lastenohjaajille.
Mikko Ruohonen ja kuusivuotias Oliver ovat ensimmäistä kertaa mukana isien ja lasten illassa. Mikko on harrastanut lapsena ura-autoilua, joten he päättivät lähteä testaamaan, vieläkö isän vanha auto kestää ajoa.
– Meillä on vähän matkaa, kun kuljemme Vähästäkyröstä, mutta miksei tällaisiin iltoihin voisi osallistua toistekin, Mikko sanoo.

Oliver ja Mikko Ruohonen ovat ensimmäistä kertaa isien ja lasten illassa. Leikkien jälkeen nautitaan yhdessä iltapalaa.

Turvallista yhdessäoloa

Kuudelta alkaa muskarihetki yläkerrassa, ja Aino viipottaa oitis eturiviin. Ensimmäisen laulun aikana hänen huomionsa kiinnittyy sivupöydällä oleviin kertakäyttölautasiin.
– Miksi tuolla on lautasia?
Lastenohjaajat Sari ja Sara kertovat, että niiden käyttötarkoitus paljastuu myöhemmin. Sitä ennen ehditään laulaa tuttuja suosikkilauluja, kuten ”Autolla ajetaan varovasti” ja ”Pyörät ne pyörivät ympäri”, asiaankuuluvine liikkeineen.
Sitten pahvilautasten salaisuus aukeaa: nehän ovatkin ratteja! Sellaisen saa jokainen käsiinsä, ja pääsee ohjaamaan omaa kuvitteellista autoaan itse.
Seuraavaksi lautanen muuntautuu soittimeksi. Sitä voi rummuttaa, sivellä reunoilta tai vaikka hieroa lautasen pohjaa massuun, huomaa Aino.
Laulujen ja leikkien jälkeen illan päätteeksi nautitaan vielä yhteinen iltapala. Sen jälkeen onkin hyvä lähteä kotiin iltapuuhien pariin.

Lastenohjaajat Sara Hakala ja Sari Reinilä vetävät muskarihetken, jossa on illan teeman mukaan tuttuja autoaiheisia lauluja.

Teksti: Nadia Paavola Kuvat: Sami Pulkkinen

Isien ja lasten illat keväällä 2024

• Keskiviikkona 21.2. Pilkkiretki, omat eväät mukaan. Tarjoamme lämmintä juotavaa. Säävaraus.
  • Keskiviikkona 20.3. Reppuseikkailu pappilan pihamaalla. Iltapalatarjoilu.
  • Keskiviikkona 17.4. Lintubongausretki lintutornille. Oma kyyti ja omat eväät. Säävaraus.

Seuraa perhekerhojen ilmoittelua Facebookissa ja seurakunnan verkkosivuilla.

2024-02-16 15:02:13.0