Esirukousreliefi ja Lähetyslipas Vaasan kirkoissa vievät kohti Herättäjäjuhlia

Herättäjäjuhlien viestikapula eli N. G. Malmbergin Lähetyslipas kiertää vuoden aikana kaikki Vaasan kirkot sekä Vähänkyrön kirkon. Lähetyslipas on tällä hetkellä sijoitettu Vaasan kirkkoon, jonne se myös päättää kiertonsa kesällä 2024. Vaasan kirkkoon on tuotu myös puinen esirukousreliefi rukouspyynnöille.

Puinen esirukousreliefi Vaasan kirkon eteisessä. Suunnittelija Pentti Takala ja pääsihteeri Alma Tuiskula s...

Pentti Takala suunnitteli reliefin Seinäjoen herättäjäjuhlille, ja työn toteutti Kauhavan Puutyö. Vaasan herättäjäjuhlien 2024 pääsihteeri vastaanotti reliefin Vaasan kirkkoon.

Minun haavojeni kautta te olette parannetut.

Puiden halkeamat on tarkoitettu esirukouspyynnöille. Halkeamat kuvaavat Kristuksen haavoja. Inspiraationa reliefille on Raamatun ajatus Jesajan kirjasta: "Minun haavojeni kautta te olette parannetut". Aalloiksi työstetyt ison ristin viereiset puuosat ilmentävät Pyhän Hengen toimintaa. Teos avaa eteemme kolmiyhteisen Jumalan salaisuutta ja voimaa.

Reliefi on käytössä jo talven mittaan Vaasan kirkossa, ja rukouksia voi jättää sinne jo nyt. Reliefin vierestä löytyy kyniä ja paperia rukousten kirjoittamista varten.  Rukouspyynnöt kerätään talteen viikoittain, ja niistä koostettu rukous kannetaan seurakunnalle. Reliefi on tulossa myös Vaasan herättäjäjuhlille 5.–7.7.2024 Kasarminkentälle.

- Ajatuksena on, että reliefi lähtee ensi kesänä Vaasan juhlien jälkeen kohti Saloa ja vuoden 2025 herättäjäjuhlia. Edelleen on toki mahdollista jättää esirukous myös perinteisellä tavalla lukittuun lippaaseen, joka on nostettu reliefin yhteyteen, kertoo herättäjäjuhlien pääsihteeri Alma Tuiskula.

”Lähetyslipas, jolla Niilo Kustaa Malmberg keräsi varoja pakanalähetykselle. Häntä sakotettiin siitä. Nyt on lupa antaa. Lahja lähetystyölle heränneen kansan lähetysrahaston kautta.”

2023-09-29 13:11:23.0