Seurakunnan työntekijänä esiintynyt yrittänyt saada tietoonsa henkilötunnuksia

Vaasan suomalaisen seurakunnan työntekijänä esiintynyt henkilö on puhelimitse yrittänyt saada tietoonsa ikäihmisen henkilötunnusta.

- Kyseessä on huijausyritys, ja haluamme varoittaa ihmisiä seurakunnan nimessä esiintyvästä henkilöstä, joka näitä tietoja kyselee. Seurakunta ei ota oma-aloitteisesti puhelimitse yhteyttä ja pyydä henkilötunnuksia käyttöönsä, sanoo vs. kirkkoherra Tiina Keinänen.

Kirkkoherranvirastossa asioivilta henkilöiltä pyydetään henkilötunnuksia esimerkiksi kirkollisten toimitusten järjestämistä varten.

- Seurakuntalainen on tällöin oma-aloitteisesti yhteydessä seurakuntaan. Puhelimitse käytävissä mahdollisissa jatkokeskusteluissa on näin jo varmistuttu siitä, että asioidaan seurakunnan työntekijän kanssa, Keinänen sanoo.

Seurakunta kannustaa ilmoittamaan asiasta poliisille, mikäli on saanut yhteydenottoja, joissa seurakunnan nimissä pyydetään henkilötunnuksia.

Tiedustelut:

2023-03-24 16:31:15.0