Petri Laaksosen konsertti Eläköön elämä - 60 vuotta Pohjantähden alla

Laaksonen konsertoi sunnuntaina 5.2. klo 18 Vaasan kirkossa. Liput 25 euroa + toimitusmaksu ennakkoon Lippu.fi-lippupalvelusta. (linkki) Konsertin tuotto ohjataan vuoden 2023 Yhteisvastuunkeräyksen hyväksi, jonka teema on Nuoret väkivaltaisessa maailmassa.

Laulaja-säveltäjä Petri Laaksonen täytti viime elokuussa 60 vuotta. Petri haluaa juhlistaa synttäreitään ja pitkää laulajan- ja musiikintekijän uraansa Eläköön elämä - 60 vuotta Pohjantähden alla juhlakonserteilla eri puolilla maata.

Juhlakonsertin ohjelmisto on tuhti kattaus Laaksosen monipuolisesta ja rakastetusta tuotannosta "maan ja taivaan väliltä". Petri laulaa konsertissaan myös juhlavuoden kunniaksi ilmestyneeltä Timanttia-levyn kappaleita. Edellinen Laaksosen pitkäsoitto In Memoriam käsitteli kuolemaa ja jäähyväisten kipeyttä laulajan menetettyään vuoden sisällä äitinsä ja veljensä.

Nyt on aika laulaa elämästä! "Elämä, toivo rakkaus. Niistä on uuden levyn laulut tehty", kertoo Petri innoissaan uusista lauluistaan ja kutsuu kaikkia konserttiin juhlimaan elämää. Eläköön elämä!

Kuva.jpg

Petri Laaksonen konsertoi Vaasan kirkossa sunnuntaina 5.2. klo 18.

Suurelle yleisölle tuntemattoman nuoren sävelnikkarin ura sai aikoinaan lentävän lähdön 80-luvun puolivälissä hänen sävellettyään voitokkaasti Suomen euroviisusävelmät Eläköön elämä (Sonja  Lumme) sekä Sata salamaa (Virve Rosti). Sittemmin Laaksosen kynästä on syntynyt myös Anna Erikssonin euroviisuhitti Oot voimani mun, sekä lukuisa määrä muita lauluja maamme   eturivin artisteille.

Viimein vuonna 1994 koitti oman ensilevyn aika, ja klassikkosävelmällään Täällä Pohjantähden alla hän lauloi itsensä  suomalaisten sydämiin. Petri Laaksosen artistiprofiili onkin poikkeuksellisen laaja, sisältäen iskelmiä, teatterimusiikkia, monia joululauluja sekä rakastettuja hengellisen musiikin lauluja mm. Tuomasmessuun ja Mukulamessuun, klassikkorunoilijoidemme teksteihin säveltämiään laulelmia unohtamatta.

Petri Laaksonen kokee olevansa ennen kaikkea live-esiintyjä. Välittömänä esiintyjänä ja sielukkaana tulkitsijana hänellä on poikkeuksellinen kyky koskettaa kuulijoita melodisilla ja elämänmakuisilla lauluillaan. Kontakti yleisön kanssa antaa voimaa niin kuulijoille kuin laulajalle itselleenkin. Jo yli neljännesvuosisadan kestänyt ura esiintyvänä artistina sekä eletyn elämän tuoma kokemus iloinen ja murheineen on tuonut Laaksosen tulkintoihin entistäkin vakuuttavampaa otetta ja syvyyttä. "Olen aina tiennyt mistä laulan, mutta nyt myös elän todeksi tuoreemmalla tavalla laulujen tarinaa niitä laulaessani", sanoo kuusikymppinen artisti.

Thu Jan 26 11:21:00 EET 2023