Isänmaan vuodenajat -konsertti suomalaisen musiikin päivänä

Suomalaisuuden keväästä joulun lämpöön

Isänmaan vuodenajat -konsertti suomalaisen musiikin päivänä 8.12.2022 klo 19 Vaasan kirkossa

Kamarikuoro Canticum Maris ja Vaasan oopperan kuoro
johtajana Tarja Viitanen
Anne-Mari Vatunen, sopraano
Viena Yrjänä, sopraano,
Mika Nikander, baritoni
Anton Ylikallio, piano

Isänmaanvuodenajat_vaaka, face-kuva.jpg

Kamarikuoro Canticum Maris ja Vaasan oopperakuoro tarttuvat ajankohtaiseen aiheeseen, kun ne välittömästi Suomen 105-vuotispäivän jälkeen esittävät Vaasan kirkossa konsertin ”Isänmaan vuodenajat – Fosterlandets årstider”. Ajankohtaiseksi konsertin tekee myös se, että muutamat valitut kappaleet kuvastavat tuntoja levottomina aikoina, kun suomalaiset elivät kahden tulen välissä.

Suomalaisen musiikin päivänä ja Jean Sibeliuksen syntymäpäivänä järjestettävää konserttia voisi sisältönsä puolesta luonnehtia kansallisromanttiseksi. Konsertti on kunnianosoitus suomalaiselle musiikille ja taiteilijoille, jotka ovat aina eläneet vahvasti omassa ajassaan ja tarttuneet teoksissaan aikansa haasteisiin.

Monet esitettävistä teoksista liittyvät jollain tavalla Suomen kansalliseen heräämiseen, kansakunnan itsenäistymiseen ja sen tuomaan toivoon. Konsertin aloittaa Aulis Sallisen Ilmari Kiannon tekstiin säveltämä laulu ”Onko Suomessa kevät”, joka on osa Punainen viiva -oopperaa. Vaikka Sallinen on syntynyt itsenäisessä Suomessa, tämä sävellys kuvaa vuodenajan ohella myös sitä toivoa ja ihmetystä, jonka kansallinen herääminen, Suomen kevät, toi tullessaan.

Kevään teema toistuu myös sortovuosina eläneen sekä itsenäistymisen kokeneen säveltäjä Toivo Kuulan lauluissa. Hänen nerokkaissa kuoroteoksissaan suomalaisuus kuultaa läpi niin sävelissä kuin teksteissä. 1920-luvulla syntyneen säveltäjä Einojuhani Rautavaaran teos ”Lähtö” (Op. 86a) on puolestaan erittäin energinen teos – kuin vauhdikas ratsastus keväisenä aamuna.

Kalevalaisuus yhdistetään vahvasti kansallisromantiikkaan. Yksi konsertin erikoisuus on kesäosaan kuuluva Eino Leinon vuonna 1898 ilmestynyt Tuonelan joutsen -näytelmä, jonka Oskar Merikanto sävelsi Suomen Kansallisteatterille 1900-luvun alussa. Tuo sekä kuoro- että yksinlauluosuuksia sisältävä teos saatiin painettua yksiin kansiin vasta reilut 10 vuotta sitten. Teos on sävelletty suurelle orkesterille, mutta tässä konsertissa Canticum Maris -kamarikuoroa, Vaasan oopperakuoroa ja sopraano Anne-Mari Vatusta säestää pianisti Anton Ylikallio. Mika Nikander lausuu Lemminkäisen tekstejä Leinon näytelmästä.

Muut kesää kuvaavat sävellykset ovat Jean Sibeliuksen käsialaa. Niiden tekstit ovat Kantelettaresta ja Kalevalasta. Viehättävässä ”Rakastava”-sarjassa kuorojen lisäksi laulavat sopraano Viena Yrjänä ja baritoni Mika Nikander. Nikander laulaa myös syksystä kertovan Sibeliuksen laulun Höstkväll op. 38 nro 1, joka kuuluu viisi laulua sisältävään sarjaan.

Talvea kuvaavat päivänsankari Sibeliuksen rakastetut joululaulut, jotka vuosikymmen toisensa jälkeen tuovat valoa pimeän keskelle. Sibeliuksen, kuten monen muun suomalaisen, sanotaan kärsineen kaamosmasennuksesta. Ehkä joulu oli myös hänelle tärkeä valon ja lämmön saareke keskellä kylmää ja pimeää talvea. ”Kohta joulun jälkeen tapahtuu käänne. Koko elämä alkaa tuntua paremmalta”, kerrotaan Sibeliuksen sanoneen sihteerilleen.

Tervetuloa konserttiin juhlimaan suomalaista musiikkia.

Teksti: Johanna Haveri
Konserttijuliste: Minna Husa