Ennakkoäänestys alkaa tänään 8.11. - Näin äänestät

Seurakuntavaalien ennakkoäänestys alkaa tiistaina 8. marraskuuta. Seurakuntavaaleissa on mahdollisuus antaa äänensä ennakkoon tällä viikolla 8.–12.11. Varsinainen vaalipäivä on 20. marraskuuta.

Äänestä oikein 128 x 140.png

Ennakkoon voi äänestää missä ennakkoäänestyspaikassa tahansa, myös muualla Suomessa.

Vaasan suomalaisessa seurakunnassa toimitetaan samanaikaisesti kaksi vaalia, joissa valitaan seurakuntaneuvostoon 16 jäsentä ja yhteiseen kirkkovaltuustoon valitaan 32 suomalaisen seurakunnan edustajaa.

• Kirkkovaltuuston ehdokaslista ja vaalilippu ovat valkoisia. Seurakuntaneuvoston ehdokaslista ja vaalilippu ovat oransseja.
  • Ehdokas voi olla samanaikaisesti ehdolla sekä seurakuntaneuvoston että yhteisen kirkkovaltuuston vaalissa, jolloin hänellä on kumpaakin vaalia varten oma ehdokasnumeronsa. Kiinnitä huomiota siihen, että merkitset ehdokkaan numeron oikein vaalilippuun.
  • Äänestyksessä seurakuntaneuvoston ehdokkaan numero kirjoitetaan oranssiin äänestyslippuun ja kirkkovaltuustoehdokkaan numero valkoiseen äänestyslippuun.

Äänestyspaikalla pitää esittää henkilöllisyystodistus tai muu riittävä todistus henkilöllisyydestä. Mukaan kannattaa ottaa kotiin postitetussa vaalikirjeessä mukana oleva ilmoituskortti, mutta se ei kuitenkaan ole äänestäessä pakollinen.

Vaaleissa äänioikeutettuja ovat kaikki 16 vuotta täyttäneet evankelis-luterilaisen kirkon jäsenet.

Ennakkoäänestyspaikkoja marketeissa, kirkossa, oppilaitoksissa sekä Vaasan torilla

Vaasassa ennakkoon voi äänestää useissa paikoissa, mm. Vaasan torin Vaalikioskissa, seurakuntataloissa, kirkoissa, marketeissa ja oppilaitoksissa. Kirkkoherranvirastossa, Koulukatu 28, ennakkoäänestys on avoinna jokaisena ennakkoäänestyspäivänä 8.–12.11. kello 9–18.

Ennakkoäänestyspaikkojen osoitteet ja kellonajat voi tarkistaa ennakkoäänestyksen verkkosivulta  Ennakkoäänestyspaikoista on tietoja myös vaalikirjeessä sekä seurakuntalehti Loistossa (jaettu jäsentalouksiin 2.11.)

Äänestäjät voivat etsiä itselleen sopivaa ehdokasta vaalikoneen avulla: seurakuntavaalit.fi/vaalikone.

Lisätietoja vaaleista Vaasan suomalaisen seurakunnan vaalisivuilta:

Valtakunnalliset vaalisivut:
seurakuntavaalit.fi