Syksyn seurakuntavaalien vaalikone on avattu

Äänestäjät voivat löytää ehdokkaansa arvokysymysten perusteella.

Vaasan suomalaisen seurakunnan ehdokkaiden vaalikonevastauksiin pääset suoralla linkillä

Kaikkien Suomen evankelisluterilaisten seurakuntien vaalikone löytyy osoitteesta: seurakuntavaalit.fi/vaalikone

SRKVAALIT_tunnus_tausta_vasentasa_Suomi_RGB (1).png

Vaalikoneen kysymysten perusteella äänestäjät voivat helpommin löytää sopivan ehdokkaan. Vaalikoneessa ehdokkaat ovat vastanneet seurakuntien ja kirkon toimintaa koskeviin kysymyksiin ja ajankohtaisiin arvokysymyksiin.

Ehdokkailta on kysytty mm. kantaa samaa sukupuolta olevien vihkimiseen, mielipidettä kirkon johtavien viranhaltijoiden määräaikaisuudesta ja henkilökohtaisia syitä kuulua kirkkoon. Ehdokkaita on pyydetty myös valitsemaan seurakunnan tärkeimmät toiminnot ja auttamiskohteet.

Valtakunnallisten seurakuntavaalien varsinainen vaalipäivä on 20. marraskuuta, ennakkoäänestys 8.–12. marraskuuta. Vaaleissa valitaan päättäjät evankelis-luterilaisten seurakuntien luottamuselimiin koko Suomessa. Vaalit järjestetään joka neljäs vuosi.

2022-10-12 12:05:02.0