Valoisa huominen – musiikin ja runon ilta

Runon ja musiikin illassa sunnuntaina 2.10. klo 18 alkaen Vaasan kirkossa musisoivat nuorisokuoro Merina ja Vaasa Brass kanttori Tarja Viitasen johdolla sekä sopraano Serene Erhie ja pianisti Anton YlikallioHarri Moisio kertoo kolme valitsemaansa tarinaa. Ostamalla 10 euron ohjelman tuet koko summalla Yhteisvastuukeräystä, jolla autetaan koronapandemian jälkivaikutuksista kärsiviä lapsia ja nuoria Suomessa ja katastrofialueilla.

Serene Erhien kuva

Sopraano Serene Erhie aloitti lauluopintonsa Kuula-opistossa ja tällä hetkellä Serene opiskelee Oulun ammattikorkeakoulussa musiikkipedagogiksi pääaineenaan laulu. Tapahtumassa hän laulaa W.A. Mozartin Ave verum corpus sekä yhdessä Merinan kanssa Laudate Dominumin.

Tarinoiden lomassa kuulijat saavat nauttia teemaan sopivaa musiikkia: Ohjelmistossa ovat muun muassa Vaasa Brassilta André Cambran Rigaudon-sävellys, sonaatti trumpetille ja vaskiyhtyeelle solistinaan Minjoo Ga sekä Swing Low -spirituaali solistinaan Anssi Juvela pasuunalla. Nuorisokuoro Merina esittää Andrew Lloyd Webberin Pie Jesu solisteinaan Saara Ovaska ja Aada Karhumaa, sopraano Serene Erhie laulaa W.A. Mozartin Ave verum corpus Anton Ylikallion säestämänä sekä yhdessä Merinan kanssa Laudate Dominumin.

Kolme tarinaa illassa kertova Harri Moisio on lastensuojelun ammattilainen vuodesta 1985 alkaen, joka toimi 30 vuoden ajan Kustaalan lastenkodin ja nuorisokodin johtajana ennen eläköitymistään.
-    Lastensuojelun jatkuva teema liittyy parempaan huomiseen - ajatukseen, jossa jokaisella lapsella ja nuorella täytyy olla mahdollisuus itsensä toteuttamiseen turvallisesti ja pelotta. Aikuisten luoma maailma on joskus liian raskas kohdata, siksi tarvitaan aikuisia, jotka ovat valmiita tasoittamaan tietä silloin, kun se on liian raskas kulkea, Moisio tietää.

Sopraano Serene Erhie aloitti lauluopintonsa Kuula-opistossa Katariina Korkmanin oppilaana. Nykyisin hän opiskelee Oulun ammattikorkeakoulussa musiikkipedagogiksi pääaineenaan laulu, jota opettaa Airi Tokola.

Nuorisokuoro Merina on Vaasan suomalaisen seurakunnan kuoro, jota johtaa dir.mus. Tarja Viitanen. Merina on ollut jo useita esiintymisiä Vaasan seudulla sekä muualla Suomessa.  Nuorisokuoro Merinan laulajat ovat 11 - 17 -vuotiaita. Merina perustettiin vuonna 2020.

Vaasa Brass on Vaasan suomalaisen seurakunnan orkesteri, jota johtaa dir.mus. Tarja Viitanen. Vaasa Brass on esiintynyt radiossa ja televisiossa sekä useissa tilaisuuksissa Vaasan kirkossa. Kokoonpano on klassinen brass-kokoonpano, jossa mukana ovat trumpetit, käyrätorvi, baritoni, pasuunat ja tuuba sekä lyömäsoittimet. Vaasa Brass perustettiin vuonna 2020.

Anton Ylikallio opiskeli pianonsoittoa Kuula-opistossa vuosina 2001-2007 opettajanaan Christine Bengtsson, minkä jälkee jatkoi Carlos Turriagon johdolla Jyväskylän ammattikorkeakoulussa, josta valmistui muusikoksi. Ylikallio on suorittanut Sibelius-Akatemiasta pianon A-tutkinnon valmistuen musiikin maisteriksi 2015. Sibelius-Akatemialla hänen opettajanaan toimi Erik T. Tawaststjerna.
Esiintymisuran huippuhetkiä ovat olleet esiintymiset Oulun ja Jyväskylän kaupunginorkestereiden solistina. Syksystä 2014 Anton on toiminut Kuula-opiston pianonsoitonopettajana.

2022-09-26 11:40:23.0