Seurakuntavaalien ehdokasasettelu päättyi

Vaasan suomalaisessa seurakunnassa on asetettu 64 ehdokasta (65 vuonna 2018) Vaasan suomalaisen seurakunnan seurakuntaneuvostoon. Vaasan seurakuntayhtymän yhteiseen kirkkovaltuustoon on ehdolla Vaasan suomalaisesta seurakunnasta 75 ehdokasta (79 vuonna 2018).

uskottu toivottu rakastettu

Osa ehdokkaista on ehdolla molempiin luottamuselimiin, osa joko seurakuntaneuvostoon tai yhteiseen kirkkovaltuustoon. Tiedot ovat alustavia.

Seurakuntaneuvostoon ehdolla olevista ehdokkaista miehiä on 38 ja naisia 26, yhteisen kirkkovaltuuston ehdokkaista miehiä on 45 ja naisia 30.

Ehdokkaita asetti viisi valitsijayhdistystä edellisvaalien tapaan Yhdessä ylitse rajojen, Kotikirkko läheiseksi, Kristillisten perusarvojen puolesta, Vaasan sosialidemokraattinen ja sitoutumaton seurakuntaväki ja Perussuomalaiset -valitsijayhdistykset. Suurin valitsijayhdistys on Yhdessä ylitse rajojen -valitsijayhdistys.

Luottamushenkilöpaikkoja on jaossa yhteisessä kirkkovaltuustossa 51, joista 32 on Vaasan suomalaiselle seurakunnalle, 14 Vaasan ruotsalaiselle seurakunnalle ja viisiVähänkyrön seurakunnalle. Vaasan suomalaisen seurakunnan seurakuntaneuvostoon valitaan 16 luottamushenkilöä. Äänioikeutettuja on vuoden 2022 vaaleissa on 25 150. Vaasan suomalaisen seurakunnassa äänioikeutetuista äänesti 10,8 % vuonna 2018.
Vaalien ennakkoäänestys on 8.–12.11.2022 ja varsinainen vaalipäivä on 20.11.2022. Äänioikeutettuja ovat kaikki 16 vuotta täyttäneet Vaasan suomalaisen seurakunnan jäsenet. Seurakuntavaalien ehdokasasettelu päättyi 15.9.

Vaalitietoutta osoitteessa www.seurakuntavaalit.fi

Fri Sep 16 11:22:04 EEST 2022