Evankelisluterilaiset seurakunnat valmiina auttamaan ukrainalaisia pakolaisia

-    Seurakunnat tukevat tilannetta paitsi konkreettisesti rahallisella tuella myös keskusteluavulla ja rukoushetkillä, jotka helpottavat kokemaamme Ukrainan sodan aiheuttamaa pelkoa ja ahdistusta, sanoo kirkkoherra Tuomo Klapuri.

Vaasan seurakuntayhtymän seurakunnat ovat valmistautuneet ottamaan vastaan Ukrainasta Vaasaan saapuvia pakolaisia ja tarjoamaan heille majoituskäyttöön Alskathemmetin leirikeskusta kesäkuun alkupuolelle saakka. Hätämajoitusta voidaan tarjota lyhyelläkin varoitusajalla. Lisäksi tarjotaan käyttöön myös muutamia asuntoja. Vaasan seurakuntayhtymä tekee pakolaisten vastaanottamisessa ja majoitusten suunnittelussa yhteistyötä Vaasan kaupungin sekä muiden viranomaistoimijoiden ja järjestöjen kanssa.

Seurakunnissa on valmistauduttu myös kohtaamaan pakolaisia ja tarjoamaan henkistä tukea ihmisten kohtaamisille.

Taloudellista tukea Ukrainan sodasta kärsiville

Yhteinen kirkkoneuvosto päätti 24.3. kokouksessaan lahjoittaa 10 000 euroa Ukrainan sodasta kärsivien auttamiseksi Kirkon Ulkomaanavun hätäapukeräykseen. Lisäksi Vaasan ruotsalainen seurakunta lahjoittaa 12 300 euroa seurakunnan diakoniarahastosta. Seurakuntaneuvosto päätti asiasta 23.3. kokouksessaan. Vaasan suomalainen seurakunta jatkaa lipaskeräyksiä pääsiäisen jälkeen. Tähän mennessä suomalaisen seurakunnan lipaskeräykset ja kolehtituotot ovat tuottaneet noin 5 000 euroa. Myös Vähänkyrön seurakunnassa on järjestetty lipaskeräyksiä ja kerätty kolehtia ukrainalaisten hyväksi.

Pakolaisia autetaan yhteistyössä

Vaasan suomalainen seurakunta osallistuu Suomi sanoo tervetuloa -toimintaan yhdessä Vaasan Setlementtiyhdistyksen kanssa järjestämällä ukrainalaislapsille ohjattua toimintaa kerran viikossa Ristinummen seurakuntakeskuksen tiloissa. Toiminta alkaa huhtikuussa ja jatkuu toukokuun loppuun saakka.

Suomen evankelisluterilaisen kirkon seurakunnat eri puolilla Suomea ovat valmistautuneet tai käynnistäneet valmistautumisen pakolaisten vastaanottamiseen. Kokonaisvastuu laajamittaiseen maahantuloon reagoimisessa on Maahanmuuttovirastolla. Suomeen tulevaa muuttoliikettä koordinoi sisäministeriön perustama ryhmä, jossa mukana on Kirkkohallitus sekä useiden ministeriöiden lisäksi muun muassa Maahanmuuttovirasto, Kuntaliitto ja Suomen Punainen Risti.

2022-03-31 10:38:29.0