Kirkkoherra Teijo Peltola asetetaan virkaan II pääsiäispäivänä

Piispa Matti Salomäki asettaa Teijo Peltolan Vaasan suomalaisen seurakunnan kirkkoherran virkaan II pääsiäispäivänä 1. huhtikuuta Vaasan kirkossa klo 10 alkavassa messussa. Messun jälkeen on juhla ja lounas lähetyksen hyväksi isossa seurakuntasalissa, Koulukatu 28. Lämpimästi tervetuloa yhteiseen juhlaan!

Vaasan kirkon kuoriosa ja alttaritaulut

- Syvimmiltään kaikki kirkon työ lähtee alttarilta ja palaa alttarille, Vaasan kirkon messussa virkaan asetettava kirkkoherra Teijo Peltola painottaa.

Messun johtaa piispa Salomäki, Teijo Peltola saarnaa. Musiikista vastaavat kanttorit Johanna Välimäki, Valtteri Tuomisto ja Sini Usmi sekä Gaudium Sonos -lapsikuorot, pop up -kuoro, jousiyhtye ja nuorten Jamminallet. Messua on toteuttamassa suuri joukko eri-ikäisiä seurakuntalaisia yhdessä työntekijöiden kanssa.

Messun jälkeen on yhteinen juhla ja lounas isossa seurakuntasalissa, Koulukatu 28. Sekä messu, lounas että juhla ovat kaikille avoimia tilaisuuksia. Juhlassa esiintyvät muusikko Jukka Leppilampi ja tanssija Sari Perttu. Lounaan hinta on aikuisilta 12 e, lapsilta 6 e, alle 4-vuotiaille lounas on maksuton. Tuotto ohjataan Etiopian kumppanuushiippakuntamme Jimman synodin toiminnan tukemiseen. Messuun on kirkkokuljetus Metsäkalliosta ja Suvilahdesta.

Teijo Peltola kokee virkaan asettamisen itselleen merkittävänä tapahtumana.
-    Syvimmiltään kaikki kirkon työ lähtee alttarilta ja palaa alttarille. Tarvitsen Jumalan siunausta ja seurakunnan esirukouksia. Olen itse sitoutunut johtamaan ja rukoilemaan seurakunnan ja kaupungin puolesta. Tärkeää on myös, että tapaan ystäviä ja tutustun uusiin, Peltola sanoo.

Voidakseen johtaa seurakuntaa tulevina vuosina Peltola kokee tärkeäksi muodostaa ensimmäiseksi huolella näkemys Vaasan suomalaisesta seurakunnasta ja sen paikasta tässä kaupungissa.

-    Tässä merkityksessä tutustun kaupunkiin, jotta voin muodostaa kokonaiskuvan. Haluan johtaa seurakuntaa niin, että seurakunta yhteisönä säilyy elinvoimaisena ja sen perustehtävä on kirkas ja selkeä. Ja haluan, että se kiteytyy niin, että johtamisen aikani on seurakunnassa Sanan aikaa ja että kristillisenä seurakuntana voimme kulkea vaasalaisten rinnalla koko ihmiselämän matkan.

-    Haluan, että olemme avoimia, mikä tarkoittaa ekumeenista vieraanvaraisuutta. Pohjoismaissa on näkyvissä, että erityisesti kansainvälisetkin seurakunnat kasvavat. Myös meillä Vaasassa on jo paljon maahanmuuttajissa ensimmäisen polven kristittyjä.

TEIJO PELTOLA

Teijo Peltola aloitti Vaasan suomalaisen seurakunnan kirkkoherrana 1.3.2024. Virkaan Peltola valittiin 13.12.2023 toimitetussa välillisessä vaalissa.

Ennen kirkkoherraksi valintaa Peltola työskenteli vuodesta 2016 alkaen Suomen Evankelisluterilaisen Kansanlähetyksen apulaislähetysjohtajana. Peltola toimi Tammelan seurakunnan kirkkoherrana vuosina 2009 - 2016 sekä Lapuan tuomiokirkkoseurakunnassa vt. kirkkoherrana vuonna 2022.

Hän on työskennellyt myös Suomen Lähetysseuran kautta Senegalissa 11 vuotta lähetys- ja kehitysyhteistyön tehtävissä. Lisäksi kolmannen sektorin toiminta ja johtaminen on tuttua järjestötyön kautta.

Peltola on vihitty papiksi Tampereen hiippakunnassa vuonna 1993.  Hän on syntynyt ja kasvanut Vaasassa.

2024-03-25 10:28:16.0