Suruliputus pitkäperjantaina 2.4.

Vaasan suomalainen seurakunta osallistuu pitkäperjantain 2.4. suruliputukseen. Suruliputuksella muistamme heitä, jotka ovat menehtyneet koronaan meillä Suomessa tai muualla maailmassa ja heitä, jotka ovat koronan aikana menettäneet läheisensä pystymättä kunnolla hyvästelemään. Pitkäperjantai on kirkkovuodessa kärsimyksen, surun ja kuoleman päivä.

Suomen lippu liehuu puolitangossa

Kuva: Tuija Hyttinen, Kirkon kuvapankki

Lähes päivälleen vuosi sitten Suomessa menehtyi ensimmäinen ihminen koronapandemian seurauksena. Vuoden aikana yli 800 suomalaista on kuollut koronaan. Kohtuuttomasti kärsineiden ihmisten joukko on moninkertainen. Rajoitusten vuoksi monet ihmiset ovat joutuneet jättämään rakkaimpiaan sairastamaan ja kuolemaan yksin. Välttämättömät taudilta suojautumisen toimet ovat pakottaneet monia ainutkertaisia surun hetkiä pieniksi. Ihmisillä ei ole ollut tavanomaisia mahdollisuuksia hyvästellä läheisiään tai viettää hautajaisia. Yhteiselle suremiselle ei ole ollut tilaa.

Piispa Teemu Laajasalo ehdotti suruliputusta koronan vuoksi pitkäperjantaina koko maahan. Piispa Laajasalo kertoo saaneensa lukuisia yhteydenottoja, jotka koskevat ihmisten surua ja menetyksiä.

Piispa Teemu Laajasalo kutsuu kaikkia ihmisiä ja yhteisöjä osallistumaan suruliputukseen pitkäperjantaina 2. huhtikuuta 2021.

Helsingin hiippakunnan tuomiokapitulin tiedotteen suruliputuksesta voit lukea kokonaisuudessaan tästä linkistäLinkki avautuu uudessa välilehdessä.

2021-03-31 16:02:01.0