Diakonian virkaanvihkimysmessu Vaasan kirkossa su 23.2. klo 10

Messun toimittaa Lapuan hiippakunnan piispa Simo Peura avustajinaan Lapuan hiippakunnan pappeja ja diakoniatyöntekijöitä.

Lapuan hiippakunnan piispa Simo Peura vihkii kaksi henkilöä diakonian virkaan Vaasan kirkossa sunnuntaina 23. helmikuuta 2020. Diakonian virkaan vihittävät Mirva Kokko ja Lea Periaho ovat suorittaneet sairaanhoitaja (AMK) -diakonissan tutkinnon sekä ordinaatiovalmennuksen, jonka Lapuan hiippakunta on järjestänyt yhteistyössä kahden muun hiippakunnan, Kuopion ja Mikkelin, kanssa.

Mirva Kokko on työskennellyt Kristiinankaupungin suomalaisen seurakunnan diakonin virassa toukokuusta 2019. Lea Periaho työskentelee Jyväskylän seurakunnan maahanmuuttajatyön diakonin viransijaisena.

Kello 10 alkavassa messussa piispaa avustaa Lapuan hiippakunnan pappeja ja diakoniatyöntekijöitä. Kanttoreina toimivat Arto Ristolainen ja Valtteri Tuomisto, ja mukana on Vaasan kirkkokuoro.

Piispa Peura toimittaa vihkimyksen neljättä kertaa

Kyseessä on neljäs kerta, kun piispa Peura toimittaa diakonian virkaan vihkimisen. Viime vuosiin asti vihkimykset diakonian virkaan järjestettiin hiippakunnissa, joiden alueella on diakonian virkaan valmistavaa koulutusta. Lapuan hiippakunnan alueella ei ole tällaisia oppilaitoksia, minkä vuoksi vihkimykset ovat olleet harvinaisia. Ensimmäinen Simo Peuran toimittama diakonivihkimys oli loppiaisena 2013 Jyväskylässä Taulumäen kirkossa.

Toukokuussa 2016 piispainkokous antoi uuden suosituksen diakonian virkaan vihkimisestä. Sen myötä vihkimisestä päättää ja vihkimyksen toimittaa piispa, jonka hiippakunnan alueelle vihittävä on saanut kutsun työhön. Lapuan hiippakunnassa ensimmäinen tällainen vihkimys oli tammikuussa 2017 Lapualla.

Vihkiä voidaan henkilö, joka on kutsuttu hoitamaan diakonian virkaa kirkon palveluksessa tai joka on kutsuttu hoitamaan diakoniaan liittyviä tehtäviä seurakunnan, kristillisen järjestön, valtion, kunnan, säätiön, yksityisen järjestön tai muun yhteisön palveluksessa ja joka osallistuu erikseen sovittavalla tavalla kirkon tehtävän toteuttamiseen.

Yhteisvastuukeräyksen teemat kulkevat mukana

Vihkimys niveltyy osaksi Yhteisvastuukeräyksen tapahtumia Vaasan suomalaisessa seurakunnassa. Helmikuussa alkanut Yhteisvastuukeräys tekee ennaltaehkäisevää lastensuojelutyötä tukemalla vanhemmuutta Suomessa ja maailman katastrofialueilla. Suomessa vanhemmuutta tuetaan yhteisvastuuvaroilla yhdessä Mannerheimin Lastensuojeluliiton ja Pelastakaa Lapset ry:n kanssa. Maailman katastrofialueille avun vie perille Kirkon Ulkomaanapu.

Monet vanhemmat kokevat tarvitsevansa nykyistä enemmän tukea ja apua vanhemmuuteen liittyvissä haasteissa. Sosiaalinen tuki auttaa vanhempia ja tukee koko perheen terveyttä erityisesti silloin, kun vanhemmilla on haasteita arjessa. Tämä näkyy selvästi myös seurakuntien perhe- ja diakoniatyössä.

Vaasan yhteisvastuutapahtumat huipentuvat Elonkerjuu-yhtyeen hyväntekeväisyyskonserttiin Vaasan kirkossa sunnuntaina 8. maaliskuuta klo 18:30.

2020-02-19 15:05:00.0