Chopinin ja Lisztin sielullista pianomusiikkia

Pianisti Mikko Heininen tulkitsee kahden säveltäjämestarin Frederic Chopinin ja Franz Lisztin teoksia pianokonsertissaan 26. lokakuuta klo 19 alkaen Palosaaren kirkossa. Vapaa pääsy.

Vapaana taiteilijana toimiva pianisti Mikko Heininen konsertoi Palosaaren kirkossa 26. lokakuuta.

Syksyisenä lokakuun iltana Palosaaren kirkossa kuullaan tunnelmallista pianomusiikkia. Pianisti Mikko Heininen tulkitsee kahden säveltäjämestarin Frederic Chopinin ja Franz Lisztin teoksia pianokonsertissaan 26. lokakuuta klo 19 alkaen. Konsertin järjestää Vaasan suomalainen seurakunta ja siihen on vapaa pääsy.

Konsertin aloittaa Chopinin Balladi no. 4 f-molli. Tästä teoksesta on lausuttu, että ”Se on kaikkein ylevin, intensiivisin ja hienovaraisesti voimakkain kaikista Chopinin sävellyksistä… on uskomatonta, että se kestää vain kaksitoista minuuttia, sillä kuitenkin se sisältää kokonaisen ihmiselämän kaikki kokemukset”. Konsertin keskellä kuullaan Franz Lisztin teokset Pyhä Fransiskus Assisilainen saarnaa linnuille sekä Villa d’Este’n suihkulähteet. Näiden teosten myötä kuulija voi mielessään matkata linnunlaulun kautta elävän veden äärelle. Viimeisenä teoksena Heininen soittaa Chopinin Poloneesi-Fantasia As-duuri, op. 61.

Vapaana taiteilijana toimiva pianisti Mikko Heininen konsertoi laajasti niin kotimaassa kuin ulkomailla. Orkesteripianistina häntä voi kuulla sekä Kuopion kaupunginorkesterissa että Kymin Sinfoniettassa. Häneltä on ilmestynyt kaksi levytystä. Syksyllä 2016 ilmestyi hänen ensimmäinen CD-levynsä, joka sisältää Claude Debussyn pianomusiikkia, ja syksyllä 2018 toinen CD-levy, jolla on taltioituna Franz Lisztin Sonaatti h-molli ja Maurice Ravelin virtuoosinen pianosarja Gaspard de la Nuit.

2019-10-10 12:29:00.0