Yli 100 vuotta vanha kastemekko esillä kastenäyttelyssä

Vaasan kirkon kastenäyttelyssä on heinäkuussa esillä kastemekkoja, kastetodistuksia, valokuvia sekä muuta kasteeseen liittyvää materiaalia. Kastemekkoja on lainattu seurakuntalaisilta, mutta myös seurakuntien työntekijät ovat tuoneet lähipiiriensä kastemekkoja.

Kastenäyttely on esillä Vaasan kirkon aulassa ja kirkkosalin takaosassa. Näyttely on auki 2.7.–2.8. tiistai–perjantai klo 10–18, sekä aina kun kirkossa on tilaisuuksia. Näyttelyyn on vapaa pääsy.

Vanhin kastemekko on ainakin vuodelta 1908, mutta se voi olla vielä tätäkin vanhempi. Kastemekko on ollut Maire Vuorion ja se on lainattu näyttelyyn nykyiseltä omistajalta Marja Ehrnroothilta. Hän oli Maire Vuorion ystävä ja löysi mekon kuolinpesästä. Uusimmat mekot ovat vuodelta 2005 ja ovat kudottuja kaksoistytöille. Kokoelmassa on sekä kudottuja että ommeltuja mekkoja, joiden materiaaleina on käytetty pumpulia ja silkkiä. Kolmen mekon helmaan on kirjattu kastettujen nimiä.

Kastenäyttelyä täydennetään virtuaalinäyttelyllä seurakunnan verkkosivuilla osoitteessa www.vaasansuomalainenseurakunta.fi

Kastenäyttelyn tarkoituksena on herättää kiinnostusta kastetta kohtaan. Suomessa kastettujen lasten määrä on koko ajan laskenut. Vuonna 1999 Suomessa kastettiin 50 377 henkilöä ja vuonna 2018 kasteiden määrä oli 30 892. Vuonna 2017 syntyneistä lapsista kastettiin 67 prosenttia. Kastettujen osuus on laskenut voimakkaasti 2000-luvulla. Vuonna 2000 lapsista kastettiin vielä lähes 90 prosenttia.

Yksi selitys kasteiden vähenemiseen on laskeva syntyvyys, mutta myös yhä useampi vanhempi jättää lapsensa kastamatta. Kirkon tutkimuskeskuksen kyselystä, joka julkaistiin maaliskuussa 2019, ilmenee että neljä viidestä pitää perinnesyitä sekä halua saada lapselle kummi tärkeimpinä syinä kastaa lapsensa luterilaisen kirkon jäseneksi.

Kyselystä ilmenee myös, että päätös lapsen kastamisesta tehdään varsin varhaisessa vaiheessa. Useampi kuin kaksi viidestä vastaajasta oli päättänyt ensimmäisen lapsensa kasteesta jo ennen parisuhteen muodostamista. Vain yksi kymmenestä vastaajasta teki päätöksen kasteesta lapsen syntymän jälkeen.

2019-06-28 13:27:00.0