Vaasan kirkko

Punatiilinen uusgoottinen kirkko jonka pääsisäänkäynnin puolella korkea torni. Katto on vaaleanvihreä peltikatto.

044 480 8461 ylivahtimestari

044 480 8460 vahtimestari-siivooja

900

Vaasan kirkko on avoinna ti–pe klo 13–15 sekä kirkkotilaisuuksien aikana. Kesällä kirkko toimii tiekirkkona, jolloin se on avoinna ti–pe klo 9–17.

Kirkko on Vaasan suomalaisen seurakunnan ja Vasa svenska församlingin pääkirkko. Kirkkoon kokoonnutaan jumalanpalveluksiin, konsertteihin ja kirkollisiin toimituksiin.

Englantilaista uusgotiikkaa edustava C. A. Setterbergin suunnittelema Vaasan kirkko on rakennettu vuonna 1862.

Kirkon arvokkain maalaus on Albert Edelfeltin vuonna 1894 maalaama alttaritaulu "Paimenten kumarrus". Paimenten kumarruksen vasemmalla puolella on R.W. Ekmanin vuonna 1861 maalaama alttaritaulu ”Pyhän ehtoollisen asettaminen”. Oikealla puolella on L. Sparren vuonna 1897 valmistunut taulu ”Kristuksen hautaanlaskeminen”.

Linkki alasivulle, jossa enemmän tietoa kirkon historiasta ja valokuvia

Kirkossa on 45-äänikertaiset Marcussén & Sonin pääurut ja 4,5-äänikertaiset Ryde & Bergin kuoriurut sekä flyygeli ja sähköpiano.

Kirkossa on laadukas äänentoistojärjestelmä miksereineen, induktiosilmukka sekä av-laitteita. Jumalanpalvelukset radioidaan joka sunnuntai. Kirkossa on kameravalvontajärjestelmä.

Kaikki lapset ovat tervetulleita!

Vaasan kirkossa on kastepuu, johon ripustetaan kyyhkynen jokaiselle kastetulle lapselle. Kyyhkynen symbolisoi rauhaa, kastetta ja Pyhää Henkeä ja kyyhkysen valkoinen väri symbolisoi viattomuutta ja puhtautta. Puu symbolisoi seurakuntaa.

Vaasan kirkon takaosassa on lastenpaikka joka on sisustettu pehmeällä matoilla, istuintyynyillä ja lasten kokoisilla tuoleilla, pöydällä ja alttarina toimivalla kaapilla. Siellä on leluja, kirjoja ja piirustustarvikkeita.

Hyvä tietää

Kirkossa on wc ja inva-wc sekä kryptan yhteydessä jakelukeittiö, jossa on kahvi- ja ruokailukalusto. Lisätietoja varustuksesta saa vahtimestarilta.

Kirkossa on morsiushuone. Liikuntaesteisille on hissi, kirkkosalin alttarille on esteetön kulku.

Vaasan kirkko sijaitsee Kirkkopuistossa, jossa inva-pysäköinnin lisäksi muutama pysäköintipaikka sille merkityllä alueella.

Vaasan kirkon aulassa on sydäniskuri.

Kirkkosalissa ja lehterillä on istumapaikkoja yhteensä noin 900 ja kellaritason kryptassa 100 hengelle.

Kaste- hää- ja hautajaisvaraukset

Vaasan kirkkoa voi varata kasteita, vihkimisiä ja hautajaisia varten seurakuntien kirkkoherranvirastojen kautta.

Linkki Vaasan suomalaisen seurakunnan kirkkoherranviraston verkkosivuille
Linkki Vähänkyrön seurakunnan kirkkoherranviraston verkkosivuilleLinkki avautuu uudessa välilehdessä
Linkki Vasa svenska församlingin verkkosivulle PastorskanslietLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Linkit

Tiedustelut ja varaukset:

044 480 8403 Tilaisuuksien ja konserttien varaukset arkisin klo 13–15.

Linkki tilavarauslomakkeeseen

Sydäniskuri Sydäniskuri
Esteetön wc Esteetön wc
Hissi Hissi
Induktiosilmukka Induktiosilmukka
Lastenhoitohuone Lastenhoitohuone
Leikkinurkkaus Leikkinurkkaus
Lähes esteetön tila Lähes esteetön tila
Pysäköintipaikka liikuntaesteisille Pysäköintipaikka liikuntaesteisille
Tilaa vaunuille Tilaa vaunuille
wc wc
Videotykki
Valkokangas
Piano/flyygeli
Äänentoistolaite
Kastemalja
Vahtimestari paikalla

la 20.4. klo 15.00

Kirkkojen soiva viikko - konsertti

Lasten juhlaa - Barnens fest
Tämä on seurakuntien lapsikuorojen oma konsertti. Lapsikuorojen lisäksi konsertissa esiinty nuoria urkuoppilaita.
Konserttiin on vapaa pääsy!
su 21.4. klo 10.00

Herättäjä-Yhdistyksen kirkkopyhä

Messussa vietetään Herättäjä-Yhdistyksen kirkkopyhää. Messun jälkeen kryptassa brunssi ja seurat.
su 21.4. klo 19.00

Kirkkojen soiva viikko - konsertti

Tämä konsertti huipentaa tämän kevään Kirkkojen soiva viikko -konserttisarjan. Omat kanttorit esittävät mm. barokkikantaatteja ja -koraaleja. Konsertin lopuksi suuntaamme katseen ensi kesän Herättäjäjuhliin Vaasassa.
Konserttiin on vapaa pääsy!
ti 23.4. klo 12.00

Arkipäivän rukoushetki

Tervetuloa hiljentymään rukoushetkeen!
ti 23.4. klo 18.00

Sanan ja Sakramentin ilta - Raamattuluentosarja

Lasse pesu pitää raamattuluentosarjan viimeisen osan aiheella: "Taistelu pahaa vastaan" (Efesolaiskirjeen 5. ja 6.luku) Luennon jälkeen vietämme vielä ehtoollishetken yhdessä. Tervetuloa!
to 25.4. klo 18.00

Rukous- ja ylistysilta

Tervetuloa rukous- ja ylistysiltaan!
la 27.4. klo 10.00 -11.00

la 27.4. klo 18.00

Hyväntekeväisyyskonsertti

Viktor Klimenko ja Kristoffer Streng. Pianisti Stefan Jansson. Vapaaehtoinen maksu 20 e.